Politiebikers met blauwe verlichting (foto: politie)

Blauwe verlichting voor politie op de fiets

Op verschillende plekken in Nederland zijn sinds oudjaarsnacht politiebikers te zien met blauwe, optische signalen op de fiets. Die blauwe verlichting moet zorgen voor een betere zichtbaarheid, wat naar verwachting leidt tot veiliger en efficiënter werk. Het gaat in eerste instantie om een proef van vier maanden, waarna wordt gekeken naar een landelijke invoering. 

Het is fietsen eigenlijk niet toegestaan om dit soort blauwe verlichting te voeren, maar het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft voor de duur van de pilot een ontheffing verleend. Wel is hieraan de voorwaarde verbonden dat in de evaluatie van de pilot expliciet aandacht wordt gegeven aan het effect op de verkeersveiligheid. Bovendien hebben de bikers geen voorrang op andere voertuigen als de lichtsignalen zijn ingeschakeld.

Terughoudend

Dit komt omdat de fietsen met optische lichtsignalen niet onder de brancherichtlijn Verkeer Politie vallen, in tegenstelling tot gemotoriseerde hulpverleningsvoertuigen “We hebben afgesproken dat we terughoudend zijn bij het voeren van de blauwe verlichting, dus alleen als dat noodzakelijk is voor de veiligheid van het overige verkeer en die van ons”, vertelt Nick Schuermans, zelf politiebiker, projectleider en initiatiefnemer van de pilot.

De proef loopt tot en met april 2021 in zes basisteams: Leijdal en Markdal (beide Eenheid Zeeland-West-Brabant), Burgwallen (Eenheid Amsterdam), Zoetermeer (Eenheid Den Haag), Groningen Centrum (Eenheid Noord-Nederland) en Meijerij (Eenheid Oost-Brabant). Elk basisteam krijgt de beschikking over vier fietsen die dus zijn voorzien van de opvallende blauwe verlichting. Die verlichting is aanvullend op de reguliere verlichting.

Verbeterde zichtbaarheid

Het idee voor de extra signalen op de fiets is ontstaan uit de behoefte om de zichtbaarheid, herkenbaarheid en inzetbaarheid van de bikers te vergroten. Schuermans: “Als politiebikers zijn we niet altijd goed zichtbaar. Dat is enerzijds onze kracht wanneer we onopvallend in een wijk willen surveilleren, maar aan de andere kant zijn er ook situaties waarin je juist wel wilt opvallen.”

“Optische lichtsignalen kunnen dan bijdragen aan een veiligere werkomgeving. Denk aan het verlenen van assistentie bij een verkeersongeval of wanneer je op een donkere weg een spoedmelding krijgt. Als fietser ben je toch kwetsbaar in het verkeer. De speciale verlichting vergroot ook de herkenbaarheid, want blauw licht wordt direct geassocieerd met hulpverleningsdiensten.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.