Ambulance

Meer dan 50 verkeersdoden per jaar door voertuig te water

Jaarlijks overlijden er meer dan vijftig mensen doordat ze met hun voertuig te water raken. Dat is 8,5 procent van het totale aantal dodelijke verkeersslachtoffers. Vooral inzittenden van auto’s worden hiervan het slachtoffer, maar tussen 2010 en 2019 waren ook tientallen doden te betreuren onder fietsers en scootmobielrijders.

In de factsheet ‘Voertuigen te water‘ biedt SWOV inzichten over de oorzaken, cijfers en de mogelijke oplossingen. SWOV keek daarvoor naar de cijfers van het CBS hierover tussen 2010 en 2019. De slachtoffers blijken vaak mannen en mensen tussen de 18 en 24 jaar oud. Tegelijkertijd is nog weinig bekend over de mogelijke oorzaken in Nederland. In het buitenland zijn wel studies uitgevoerd en die maken duidelijk dat er vaak sprake is van alcohol- en drugsgebruik en/of een hoge snelheid.

In een reactie stelt Veilig Verkeer Nederland (VVN) dat het niet nieuw is dat vooral jonge mannen met de auto in het water belanden. Dit gebeurt deels als gevolg van onervarenheid en zelfoverschatting. “Wellicht kunnen ouders een belangrijke rol spelen bij het voorkomen hiervan door heldere afspraken te maken over het veilig omgaan met die auto die zij ter beschikking stellen”, aldus Rob Stomphorst, de woordvoerder bij Veilig Verkeer Nederland.

Voorkom dat auto in water belandt

SWOV noemt twee oplossingen om te voorkomen dat er doden vallen doordat een auto of ander voertuig te water raakt. De eerste is voorkomen dat voertuigen in het water kunnen belanden. Dit kan door wegen niet langs water te aan te leggen of een vaste afstand vast te stellen. Wanneer dit geen opties zijn, kan een goedgeplaatste afschermingsconstructie helpen.

Verder moet optimaal gebruik worden gemaakt van maatregelen die ervoor zorgen dat een voertuig niet van de weg raakt. Dan valt te denken aan verkeersborden en wegmarkeringen, een draagkrachtige berm, ribbelmarkering en rammelstroken. SWOV is daarnaast te spreken over voertuigsystemen die waarschuwen of bijsturen.

Zo snel mogelijk uit de auto

Buitenlands onderzoek wijst uit dat veel slachtoffers bij deze incidenten overlijden als gevolg van verdrinken en niet door de verwondingen die ze oplopen tijdens het ongeval. Ten tweede is het dus belangrijk dat mensen zo snel mogelijk hun voertuig verlaten. Dit gaat volgens SWOV het beste via het raam. Educatie en voorlichting zijn daarvoor belangrijk, zodat verkeersdeelnemers weten dat ze gemiddeld gezien maar een minuut hebben om het voertuig te verlaten.

Tegelijkertijd is het maar de vraag of mensen die kennis in een stressvolle situatie wel kunnen toepassen. Daarom liggen er volgens de VVN ook kansen op het gebied van voertuigeisen. Dan gaat het bijvoorbeeld om elektrische ramen die automatisch opengaan als het voertuig in het water terechtkomt bijvoorbeeld. Een altijd werkende bediening voor portiersloten en ramen vindt de VVN eveneens onmisbaar.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.