Ambulance

Van 800 naar 1.800 slimme verkeerslichten

Het aantal slimme verkeerslichten op straat moet de komende jaren meer dan verdubbelen. Dat is de wens van minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. Als eerste zal dit ten goede komen aan de ambulancesector, die hierdoor bij gebruik van zwaailicht en sirene altijd groen licht krijgt.

Het is de verwachting dat hierdoor de veiligheid gaat toenemen. Nog steeds gebeuren er jaarlijks meerdere ongevallen als nood- en hulpdiensten door rood rijden. Incidenten vinden ook plaats door een onverwachte actie van een medeweggebruiker in reactie op het naderen van een nood-en hulpdienst. “Een ongeluk met een ambulance, dat moeten we echt voorkomen”, aldus de minister. In december werd al bekend dat de ambulancesector aansluit op Talking Traffic.

Veiligheid

Zwaar vrachtverkeer, openbaar vervoer en fietsers kunnen nu al op een vergelijkbare manier prioriteit krijgen bij verkeerslichten. Maar de ambulancesector is de eerste die hier landelijk op aansluit. Door de komende jaren nog eens 1.000 extra slimme verkeerslichten te realiseren krijgen deze wagens op nog veel meer plekken altijd groen licht, zodat ze veilig kunnen doorrijden.

Voor die extra verkeerslichten trekt de minister 10 miljoen euro uit en steden en provincies verdubbelen dat bedrag. Ze hopen dat hierdoor het aantal ongevallen afneemt of dat ongevallen met ambulances zelfs tot het verleden gaan behoren. Van Nieuwenhuizen: “De techniek helpt ons om het verkeer veiliger én duurzamer te maken, dit is een prachtig voorbeeld. Het lijkt eenvoudig, maar er komt veel bij kijken. We moeten geen kans onbenut laten om ongevallen te voorkomen, ben dan ook trots op deze stap voorwaarts.”

Voordelen slimme verkeerslichten

Slimme verkeerslichten kunnen communiceren met voertuigen en inspelen op het verkeer dat eraan komt. Bij zwaar verkeer zorgt dit ervoor dat de vrachtwagens minder vaak hoeven te remmen en op te trekken. Dit bespaart brandstof en beperkt de uitstoot. Voor het openbaar vervoer kan rekening rekening worden gehouden met eventuele vertraging op de dienstregeling. Door fietsers tijdig te herkennen en daardoor sneller groen te geven, kan een gemeente of provincie het fietsgebruik stimuleren.

Aan de andere kant biedt het groeiende aantal slimme verkeerslichten mogelijkheden om weggebruikers te informeren: bijvoorbeeld over de tijd die resteert tot het verkeerslicht op rood of groen springt of adviessnelheden voor een groene golf.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.