Ambulance FOTO Archief TaxiPro

Laagste aantal verkeersdoden sinds 2015, maar meer fietsslachtoffers

Het aantal verkeersdoden in Nederland is vorig jaar met 51 slachtoffers gedaald naar 610 mensen. Dit is het laagste aantal sinds 2015. Tegelijkertijd staat deze daling niet in verhouding tot de daling van het verkeersvolume én is het aantal dodelijke slachtoffers onder fietsers juist toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

Het aantal fietsslachtoffers is in 25 jaar niet zo hoog geweest, namelijk 229. Een stijging van 26 personen ten opzichte van het jaar eerder. Een derde daarvan verongelukte op een e-bike. Daarnaast overleden er 44 motorrijders, 41 voetgangers, 33 brom- en snorfietsers, 34 bestuurders van een scootmobiel en 23 inzittenden van een bestel- of vrachtauto.

Vervoermiddelen

Er kwamen afgelopen jaar 195 inzittenden van een personenauto om het leven, 42 minder dan in 2019. Dit waren 37 passagiers en 158 bestuurders. Vooral passagiers werden minder vaak slachtoffer. Van de totale 610 verkeersdoden gaat het om 453 mannen. Onder vrouwen nam het aantal verkeersdoden met bijna 20 procent af. Bij mannen was de afname met 2,6 procent relatief minder groot.

De helft van alle slachtoffers was 60 jaar of ouder. Er is sprake van een lichte daling in deze leeftijdscategorie en daarmee lijkt de trend van de afgelopen jaar door te zetten. Het aantal twintigers en dertigers dat betrokken was bij een dodelijk ongeval is na een stijging in 2019 afgelopen jaar weer gedaald. Dit cijfer daalde van 183 naar 149, een afname van 19 procent.

Tekst loopt door onder afbeelding

Trend aantal verkeersdoden (bron: CBS)

De grootste afname in deze leeftijdsgroep is zichtbaar onder inzittenden van personenauto’s en motorrijders. Verkeersslachtoffers die jonger dan 60 zijn, komen wel nog steeds voornamelijk om bij een auto-ongeluk. Senioren hebben relatief vaak een fietsongeval. Het aantal verkeersdoden ouder dan 80 jaar is met 18 personen gedaald, van 126 in 2019 tot 108 in 2020. In deze leeftijdscategorie vielen minder verkeersdoden onder voetgangers en scootmobilisten.

Noord-Brabant

Het valt op dat de daling van het aantal dodelijke slachtoffers voor een groot deel is toe te schrijven aan de provincie Noord-Brabant. Daar vielen in 2020 nog steeds de meeste verkeersdoden, maar er is sprake van een flinke daling, van 142 naar 99 in één jaar. Volgens de provincie is niet helemaal duidelijk hoe die daling te verklaren is, maar het kan niet alleen worden verklaard door corona. In andere provincies met veel verkeersdoden daalde het aantal niet of nauwelijks.

“Vorig jaar sprak ik de hoop uit dat het aantal ongelukken in 2020 hard zou dalen, dat komt gelukkig uit”, aldus gedeputeerde mobiliteit Christophe van der Maat. “Deze positieve ontwikkeling is goed nieuws, maar ik blijf het herhalen: iedere verkeersdode is er een teveel. De ambitie blijft onverminderd nul verkeersslachtoffers en daar werken we hard aan.”

SWOV en de Zuidelijke Rekenkamer doen onderzoek naar de verkeersveiligheid in de provincie Noord-Brabant. Overigens daalde het aantal slachtoffers ook in Overijssel, Utrecht en Flevoland daalde het aantal dodelijke verkeersslachtoffers. In Zeeland, Groningen en Friesland nam juist toe.

Tekst loopt door onder afbeelding

Verkeersdoden 2020 per provincie (bron: CBS)

Corona

De stijging staat niet gelijk aan het afgenomen verkeer in 2020. Door de coronacrisis was het beduidend minder druk op de weg, vooral in maart en april. Hierna steeg het verkeersvolume weer geleidelijk, om na de zomer juist weer te dalen. Aan het eind van 2020 was de verkeersdrukte op werkdagen rond 80 procent van het niveau van 2019, in het weekeinde ongeveer 70 procent.

Het is juist daarom opvallend dat het aantal verkeersdoden tussen 23 maart en 19 april in 2020 hoger lag dan in dezelfde periode in 2019. Een vergelijkbare trend is zichtbaar voor de periode tussen 15 juni en 13 juli en tussen 2 november en 29 november. Tijdens deze periodes kwamen in 2020 meer mensen bij verkeersongevallen om het leven dan een jaar eerder, terwijl de verkeersintensiteit veel lager was. Een verklaring wordt hiervoor niet gegeven.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.