Promotiefoto van het School-straat-project in Hoogstraten. FOTO Paraatvoordeschoolstraat.be

Gemeente Groningen creëert tijdelijke schoolstraten

Gaat de verkeersveiligheid rondom scholen erop vooruit wanneer de straat kort wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer tussen breng- en afhaaltijden? Dit wil de gemeente Groningen uitvinden tijdens een experiment van twaalf weken. Door een schoolstraat te creëren rondom een basisschool, hoopt de lokale overheid dat minder ouders hun kinderen met de auto naar school brengen.

Wethouder Verkeer en Vervoer Philip Broeksma: “Een schoolstraat zorgt ervoor dat kinderen veilig de school in en uit kunnen. Andere voordelen zijn een gezondere schoolomgeving met minder uitlaatgassen aan de schoolingang, een rustige sfeer bij de schoolingang en het stimuleren van meer beweging bij de kinderen.”

Straten afgesloten

Het experiment duurt van 19 april tot en met 9 juli, nu nog alleen bij basisschool De Starter. Gemotoriseerd verkeer is niet langer welkom op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 08.05 tot 08.35 uur en van 14.15 uur tot 14.45 uur. Op woensdag is de straat tijdelijk afgesloten van 08.05 en 08.35 en van 11.50 en 12.40 uur.

Het effect hiervan wordt gemeten op drie verschillende momenten door middel van enquêtes. Overigens zijn schoolstraten niet ongewoon meer in het Nederlandse straatbeeld of in omringende landen. Verschillende andere steden hebben dit concept al omarmd. In Groningen wordt overwogen de proef ook uit te breiden naar andere scholen in de gemeente.

Autoluwe zone

Belgisch onderzoek heeft vorig jaar aangetoond dat schoolstraten wel degelijk een positief effect kunnen hebben op de veiligheid van het verkeer rondom scholen. Het autoverkeer neemt af en iets meer kinderen komen te voet of met de fiets naar school. Tegelijkertijd is het effect wel beperkt en gaven veel ouders aan dat de veiligheid onderweg nauwelijks veel was verbeterd. De onderzoekers stimuleerden gemeenten om te bekijken of het mogelijk was om straten de hele dag af te sluiten of zelfs de hele zone rondom scholen autoluw te maken tijdens haal- en brengtijden.

Dit vereist actie van de gemeente of regio, terwijl je eigenlijk verandering van reisgedrag wilt bewerkstelligen bij de schoolgaande jeugd. Daarvoor zijn andere stimuli nodig. High Five is een voorbeeld hiervan. Hoe dit project werkt en welke effecten dit heeft gehad, bespreken we woensdag tijdens het VerkeersNet-webinar van 11 tot 12 uur. U kunt zich nog inschrijven voor dit interessante, gratis webinar.

Lees ook:

‘Invoering schoolstraat maakt buurt autoluwer’

 

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.