Snorfietsen in Breda

Boetes voor minderjarigen zonder rijbewijs met 30% gestegen

Meer dan 5.000 jongeren tussen de 12 en 17 jaar zijn vorig jaar beboet omdat ze zonder rijbewijs achter het stuur van een auto, motor of scooter zijn gekropen. Dat is een stijging van 30 procent ten opzichte van 2019. In een groot deel van de gevallen gaat het om scooterrijders, blijkt uit cijfers van het Openbaar Ministerie die EenVandaag heeft verzameld.

De oorzaak van de stijging zien zij vooral in de lockdown. Hierdoor vervelen jongeren zich en veel rijexamens liggen stil. “Wij merken al langer dat meer minderjarigen zonder rijbewijs rijden. Het wordt bijna normaal gedrag. We hebben de indruk dat corona hierbij een rol speelt. De verveling bij jongeren is nog groter en de wachttijden voor rijlessen en examens is zijn veel langer”, zegt Rosanne Som de Cerff van stichting Halt.

Boetes voor 16- en 17-jarigen

In 2019 en 2018 lag het aantal boetes iets boven de 4.000, 1.000 minder dan in 2020 dus. De meeste jongeren kiezen ervoor om met een scooter te rijden zonder rijbewijs, maar in een kwart van de gevallen gaat het om jongeren die autorijden. Het grootste deel van de boetes werd uitgedeeld aan 16- en 17-jarigen. Stichting TeamAlert deed de afgelopen maanden onderzoek naar jongeren die rijden zonder rijbewijs. “Sommigen geven aan op zoek te zijn naar vrijheid en plezier. Ze willen niet wachten tot ze achttien zijn. Anderen doen het om hun rijvaardigheid op peil te houden nu veel rijlessen zijn uitgesteld”, aldus woordvoerder Tom Plaum.

De stijging in het aantal boetes komt dan ook niet als een verrassing voor TeamAlert, al vindt de stichting deze ontwikkeling wel degelijk zorgelijk. “Wij krijgen die signalen van jongeren al langer. En ze worden lang niet allemaal betrapt door de politie. Het is heel gevaarlijk, want deze jongeren missen de juiste opleiding om verkeerssituaties goed in te schatten.” Bovendien lijken jongeren zich nauwelijks bewust van de gevolgen als ze betrapt worden, bijvoorbeeld dat ze niet verzekerd zijn of dat ze een strafblad kunnen krijgen.

Halt-interventie

Som de Cerff pleit voor een Halt-interventie in plaats van een boete. Dit is in een pilot beproefd bij Halt en de resultaten zijn goed. “Van een boete leren jongeren niets. Na een boete recidiveert 14 procent, na een Halt-interventie was dit nog maar 6 procent. Het zorgt bij jongeren voor een stukje bewustwording en gedragsverandering. En dat is hard nodig.”

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.