Zwaar ongeval op de Amsterdamseweg (N202) bij Velsen-Zuid BEELD ANP

Waar zit de grootste winst voor verkeersveiligheid?

Waar investeer je als overheid om in 2030 het aantal verkeersslachtoffers gehalveerd te hebben? In welke gemeenten valt het meeste te winnen? Dit zijn belangrijke vragen, omdat de middelen voor verkeersveiligheid beperkt zijn. De Veiligheidsratio 30/50 wil hiervoor handvatten bieden.

Voor deze Veiligheidsratio 30/50 heeft Hastig in alle Nederlandse gemeenten de balans uitgerekend tussen het verkeer op de weg en het aantal letselongevallen. Het cijfer voor elke gemeente is overzichtelijk in een kaart gezet. Die tool is volgens Richard van de Werken van Hastig goed te gebruiken om handen en voeten te geven aan cijfermatige en realistische doelen op het gebied van verkeersveiligheid. “Als je het doel stelt dat geen enkele gemeente meer boven het gemiddelde mag scoren, zou je ongeveer 25 procent van alle letselongevallen op 30- en 50-kilometerwegen besparen.”

Verschillende routes

De Veiligheidsratio 30/50 is nu voor iedereen toegankelijk en te bekijken, om overheden te helpen bij het veiliger maken van het Nederlandse verkeer. Deze tool kan sturing geven aan de discussie waar het beste geïnvesteerd kan worden. De Verkeersveiligheidscoalitie benadrukte onlangs hoe belangrijk het is om extra middelen uit te trekken, maar in veel gemeenten zijn de beschikbare financiële middelen beperkt.

Deze toepassing toont overzichtelijk waar in Nederland het meeste gewonnen kan worden. Zo blijkt dat een kwart van alle gemeenten hoger scoort dan het Nederlandse gemiddelde. Wanneer in die gemeenten actie wordt ondernomen om het cijfer te verlagen naar dit gemiddelde, bespaar je hiermee dus 25 procent van de letselongevallen, licht Van de Werken toe.

Haalbare doelstelling

Verder is de toepassing te gebruiken om te berekenen hoe hoog het gemiddelde zou moeten zijn om een halvering te bereiken. Zo is Nijmegen een stad die erg goed scoort. “Als elke gemeente op het niveau van Nijmegen komt, zal het aantal letselongevallen met meer dan de helft verminderen. Een halvering lijkt daardoor dus een haalbare doelstelling.”

Het aantal verkeersdoden is weliswaar anders dan het aantal letselongevallen, maar toch hoopt Hastig met deze toepassing te kunnen bijdragen aan slimme keuzes die nu noodzakelijk zijn voor het verbeteren van de verkeersveiligheid. Wil je in alle gemeenten een verlaging van 25 procent of juist een verlaging van bijvoorbeeld 50 procent in de gemeenten die hoog scoren? Van de Werken: “Het is een mooi vertrekpunt voor het gesprek in gemeenten waar zij het verschil kunnen maken.”

Tekst loopt door onder afbeelding

Veiligheidsratio 30/50, Hastig

Binnen de bebouwde kom

Deze nieuwe kaart komt voort uit de Veiligheidsratio Fiets, de toepassing die inzicht geeft in de balans tussen fietsongevallen en fietsgebruik. Voor de nieuwe tool keek Hastig naar het verkeer op wegen waar automobilisten 50 en 30 kilometer per uur mogen, omdat hier gemiddeld de meeste letselongevallen gebeuren. Bovendien vragen veel gemeenten zich af hoe ze juist die wegen verkeersveiliger kunnen maken.

In de top 50 van best scorende gemeenten, blijken kleine, middelgrote en grote gemeenten allemaal vertegenwoordigd te zijn. Van de Werken spreekt zelf het liefste over een ‘kansenkaart’. Het is niet het doel om de gemeenten met elkaar te vergelijken, maar om overzichtelijk te krijgen waar mogelijkheden liggen. De Veiligheidsratio kan op die manier sturing geven aan beleid.

Doelen

Bovendien is het mogelijk op basis hiervan concrete doelstellingen te formuleren. Dit kan een mooie aanvulling zijn op het abstracte, risicogestuurde werken. “Risicogestuurd werken is heel nuttig en als je daarnaast doelen stelt, wordt het gemakkelijker om slimme keuzes te maken.”

De openbare kaart toont alleen het cijfer per gemeente. Hastig kan daarnaast met gemeenten dieper in de cijfers duiken en op wijkniveau informatie leveren, om zo gemeenten advies te geven over plekken waar zij het beste hun geld kunnen investeren. “Zelfs in een gemeente die heel goed scoort, kan in één wijk of gebied nog steeds veel te winnen zijn”, aldus Van de Werken.

Bekijk hier de Veiligheidsratio 30/50.

Lees ook:

Movimaps veiligheidsratio fiets wint award van ministerie

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.