Snorfietsers zonder helm

Helmplicht voor snorfietsers vanaf 1 juli 2022

Alle snorfietsers moeten vanaf 1 juli 2022 verplicht een helm dragen. Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft dit voorstel aan de Tweede Kamer verzonden. Het is de verwachting dat het aantal verkeersdoden en -gewonden onder snorfietsers door deze maatregel zal dalen. De verkeerswethouders van de vier grootste drongen eind vorig jaar bij de minister al aan op een zo snel mogelijke invoer.

De minister liet destijds weten dat dit nogal ingewikkeld was en beloofde een antwoord in het voorjaar van 2021. Dat is nu dus gekomen. De verplichting betekent dat alle snorfietsers én passagiers een helm moeten dragen. Voor bromfietsen geldt die plicht nu al. Het ministerie heeft ervoor gekozen om de maatregel pas over een jaar in te laten gaan, zodat iedereen de tijd krijgt om een keuze te maken.

Type helm

In eerste instantie was het idee om alle snorfietsers een goed passende helm te laten dragen, die is voorzien van het goedkeuringsmerk VN/ECE reglement 22.05. Deze is ook verplicht bij het rijden op een brom- of motorfiets. Hierop kwam kritiek dat dit type helm te zwaar en te weinig ventilerend is voor verschillende snorfietsen, vooral voor de types waarbij fysieke inspanning wordt gevraagd.

Een eerste studie van TNO wees al uit dat de speed pedelec-helm voor de bestuurders van alle soorten snorfietsen een veilig alternatief ter preventie van hoofdletsel biedt. Een volgend onderzoek moet tonen of de speed pedelec-helm ook geschikt is als een bestuurder met een passagier op een snorfiets zit. Op basis van dit onderzoek wordt bepaald of de bestuurders en passagiers van snorfietsen een goedgekeurde speed pedelec-helm of een goedgekeurde brom- of motorfietshelm mogen dragen. Deze aangepaste regeling zal gelijktijdig met het besluit inwerking treden.

Effect verkeersveiligheid

Ter voorbereiding op dit besluit zijn verschillende onderzoeken uitgevoerd naar effecten op de verkeersveiligheid, de doorstroming, het milieu en de leefbaarheid. Want hoewel aan de ene kant minder verkeersongevallen worden verwacht, is de inschatting dat snorfietsers zullen overstappen op een andere modaliteit. Hoe meer mensen kiezen voor een andere modaliteit, hoe groter het effect op de verkeersveiligheid, concludeerde Arcadis in een onderzoek.

Zo zal het aantal dodelijke slachtoffers afnemen van zestien naar elf en het aantal gewonden van 1.838 naar 1.268, wanneer 30 procent van de snorfietsers overstapt op een ander vervoersmiddel. Als zelfs 60 procent van de snorfietsers kiest voor een ander vervoersmiddel, wordt een daling verwacht van zestien naar zes doden. Het aantal verkeersslachtoffer zal naar schatting teruglopen van 1.838 naar 735.

Een verdiepingsonderzoek wees uit dat de helft van de snorfietsers van plan is daadwerkelijk anders wil gaan reizen na de invoering van de helmplicht. Hierdoor treden geen extra verkeersrisico’s op die niet kunnen worden opgevangen met vigerend beleid. Wel is het advies om extra aandacht te besteden aan mannelijke bromfietsers en oudere (elektrische) fietsers.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.