SUV in Breda voor geparkeerde auto's

Waarom moeten steden overwegen om SUV’s te weren?

Steeds meer gemeenten weren voertuigen uit de stad op basis van milieu-eisen. Daarmee houden ze alleen rekening met de schadelijke uitstoot. Het weren van SUV’s is beter voor de verkeersveiligheid, de verduurzaming en is rechtvaardiger voor alle inwoners, meent ruimtelijk planner Eva Van Eenoo aan de Vrije Universiteit Brussel.

Het aantal SUV’s neemt de laatste jaren toe – zowel in België als in Nederland. Die voldoen regelmatig aan de strengere milieu-eisen, maar hebben andere nadelen. Deze voertuigen zijn een groter gevaar voor de verkeersveiligheid dan kleinere auto’s. Bovendien is het invoeren van lage emissiezones, milieuzones of zelfs zero emissie-zones oneerlijk richting mensen die simpelweg het geld niet hebben om een duurzame auto te kopen. Van Eenoo wijst erop dat mensen met een lager inkomen minder kilometers afleggen.

Gevaar op de weg

De mobiliteitsdeskundige begrijpt dat steden voertuigen met schadelijke uitstoot willen tegengaan, maar wijst erop dat SUV’s op andere vlakken schadelijker zijn. De impact van een ongeval tussen een SUV en een kwetsbare deelnemer is vaak ernstiger dan bij een kleinere en lichtere wagen. Chauffeurs voelen zich veiliger in een SUV. Kleinschalig onderzoek wees uit dat dit leidt tot onveiliger rijgedrag. “Het lijkt erop dat automobilisten dan meer risico’s nemen.”

Een een lage emissie-zone of zelfs zero emissie-zone is bovendien niet eerlijk uit voor alle inwoners van de stad. De auto’s die namelijk wel mogen rijden in dit soort zones, zijn vaak eigendom van mensen met hoge inkomens. “Je wil mensen met een lager inkomen niet straffen; we weten dat zij vaak minder kilometers rijden. Het is nogal ironisch dat mensen die heel veel kilometers rijden wel in zo’n zone mogen komen, maar chauffeurs die heel weinig kilometers maken niet.”

Auto’s worden steeds groter

Idealiter zou Van Eenoo zien dat er minder auto’s door een stad gaan rijden. “Maar dat is nog wel een eindje weg – er rijden nog heel veel auto’s op de weg. Daarom moeten we in mijn ogen naar lichte en veilige auto’s, maar we gaan juist de andere kant uit. Auto’s worden steeds groter en krijgen meer massa en vermogen. Regulering is dus nodig.”

Die toename van zware voertuigen op de weg lijkt vooral te worden ingegeven door de autosector. Automobilisten wordt ingepeperd dat ze veiliger zijn in dit soort wagens. Maar buiten de auto is het risico juist hoger. Juist daarom moeten er hier grenzen aan gesteld worden en dat kan bijvoorbeeld op Europees gebied. “De veiligheid voor de inzittende mag niet ten koste gaan van de veiligheid van de verkeersdeelnemers buiten het voertuig.”

Politieke keuze

Van Eenoo is zich ervan bewust dat de definitie van een SUV momenteel arbitrair is. Daar ligt dan juist een taak voor de overheid. Voor een SUV-vrije zone kan de politiek simpelweg afspraken maken over de massa en het vermogen dat niet meer toegestaan zou moeten worden in een stad. Ook de hoogte van de motorkap kan eventueel meegenomen worden, aangezien door de hoogte sneller vitale organen geraakt kunnen worden. “Hieraan regels opleggen is een politieke keuze”, vindt Van Eenoo.

Het uiteindelijke doel van steden is vaak het verbeteren van de leefbaarheid. De beste manier hiervoor is het terugbrengen van het aantal auto’s op de weg. Daarvoor moeten overheden zich richten op het verminderen van het aantal kilometers, het verlagen van de frequentie waarop mensen de auto pakken en op het terugbrengen van het autobezit. De auto’s die er nog wel rijden, zouden zo veel mogelijk lichte voertuigen moeten zijn. “Meestal vervoeren mensen zichzelf in de auto”, aldus Van Eenoo. “Daarvoor heb je geen SUV nodig.”

Snelheid verlagen

Het verlagen van de snelheid biedt eveneens kansen. In de bebouwde kom moet die naar 30 kilometer per uur en liever naar 20 kilometer per uur, om het snelheidsverschil zo klein mogelijk te maken. Er is nogal wat weerstand tegen dit soort maatregelen. Maar: “Het is belangrijk dat de overheid een signaal afgeeft.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

1 reactie op “Waarom moeten steden overwegen om SUV’s te weren?”

Cees Wildervanck|17.06.21|12:19

Verbied dan ook de klassieke antisliptrainingen (je auto uit de slip leren halen) want die leiden, mogelijk als gevolg van hetzelfde risicocompensatie-mechanismetot, tot 12% meer ongevallen op gladde wegen. (Elvik et al, The Handbook of road safety measures).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.