Geen pilot met snelheid op matrixborden vanwege risico verkeersveiligheid

Wanneer matrixborden permanent de maximumsnelheid tonen, worden afwijkende signalen hierop slechter waargenomen. Het gaat dan bijvoorbeeld over rode kruizen of filewaarschuwingen en dit verlaagt dus de verkeersveiligheid. Door deze conclusie is een pilot om de snelheid op matrixborden te tonen definitief van de baan.

Demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat neemt het advies over van een klankbordgroep die onderzoek heeft gedaan naar de gevolgen van deze maatregel. Drie onderzoeken tonen volgens de klankbordgroep duidelijk dat de maatregel negatieve consequenties zou hebben voor de verkeersveiligheid. Het uitvoeren van een pilot heeft geen meerwaarde, aangezien de drie onderzoeken de nadelen al duidelijk zichtbaar maken.

Weinig voordelen, veel nadelen

Het permanent tonen van maximumsnelheden zal bij een aantal automobilisten inderdaad de onzekerheid wegnemen hoe hard zij daar mogen rijden. Maar tegelijkertijd zijn de meeste automobilisten zich er wel van bewust dat ze overdag 100 mogen rijden. Daarnaast zijn er niet heel veel plekken waar de matrixborden hiervoor geschikt zijn, dus dit voordeel blijft beperkt.

Andersom zijn er verschillende belangrijke signalen, die wijzen op verkeersgevaarlijke situaties, die naar verwachting minder goed gezien worden als matrixborden standaard de maximumsnelheid tonen. Dit werkt dus nadelig voor de zichtbaarheid bijvoorbeeld het afkruisen van rijstroken, het waarschuwen van filestaarten en het aangeven van een verlaagde maximumsnelheid. Daarnaast kan het nadelig uitpakken voor de algemene aandacht in het verkeer en de duidelijkheid van snelheidslimieten op niet-autosnelwegen.

Evident

De nadelen van deze maatregelen zijn dusdanig evident dat een pilot niet nodig is, vindt de klankbordgroep. De geringe voordelen door meer duidelijkheid wegen niet op tegen de zware nadelen voor de verkeersveiligheid. “De verwachte nadelige consequenties voor verkeersveiligheid zijn echter zonneklaar, met mindere opvallendheid van alle andere relevante verkeersinformatie en borden.”

De minister volgt daarom het advies van de klankbordgroep op. De pilot zou eigenlijk volgen na een motie uit begin 2020. Die motie legde ze op dat moment naast zich neer, omdat ze al dacht dat het er niet duidelijker op zou worden en omdat lang niet alle matrixborden hiervoor geschikt zijn. Later wilde ze toch een onderzoek starten, maar haar eerdere bezwaren worden nu onderschreven door de experts uit de klankbordgroep en hun onderzoeken.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.