Fietsers met mondkapje voor tram GVB

Tot 30% minder verkeersslachtoffers in Amsterdam door 30 km/u

Het verlagen van de snelheid op het gros van de Amsterdamse wegen naar 30 kilometer per uur vanaf 2023 is goed voor de verkeersveiligheid. Het aantal ernstige gewonden in de stad kan tot wel 30 procent dalen. Een betere verkeersveiligheid is een van de belangrijkste doelen die de gemeente met deze maatregel wil bereiken. Tot 4 oktober kunnen Amsterdammers en geïnteresseerden op dit beleidsvoorstel reageren.

Uiteindelijk dient de snelheidsverlaging drie doelen: het verbeteren van de verkeersveiligheid, het verminderen van geluidshinder en het autoluwer maken van de stad. Amsterdam zegt dat ervaringen in andere landen al hebben uitgewezen dat die snelheidsverlaging een succes is. “Bewoners van Brussel tot Helsinki waarderen de toegenomen verkeersveiligheid en verblijfskwaliteit. Die successen sterken ons in dit voornemen en in de strategische keuze om in één keer over te gaan”, aldus wethouder Egbert de Vries. Over twee jaar wordt 30 kilometer per uur de norm, op een beperkt aantal uitzonderingen na.

Onveilig gevoel

Nu voelen veel Amsterdammers zich nog niet veilig in het verkeer en de cijfers helpen ook niet. Ondanks verschillende maatregelen vielen er in 2020 bij verkeersongevallen nog altijd zo’n 15 zwaargewonden per week en elke maand een dode. “Dat kunnen we niet accepteren, alleen al vanwege het menselijke leed dat achter die cijfers schuilgaat. Daarom moeten we iets doen wat de verkeersveiligheid echt kan verbeteren.”

Bij verkeerskundige afwegingen in Amsterdam ging het de afgelopen jaren met name over de doorstroming, maar nu komt ook de verblijfsfunctie in beeld. Daarbij is een veiligheidsgevoel van groot belang. “Hoe sneller een voertuig rijdt, hoe hoger het risico op ongevallen en hoe harder de klap bij een botsing. Hoe langzamer een voertuig rijdt, hoe beter de bestuurder kan reageren op onverwachte verkeerssituaties. Een lagere snelheid zorgt dus voor minder ongevallen. Als het toch misgaat, zijn de gevolgen minder ernstig.”

GOW30

Bij de keuze om ineens over te gaan, wordt Amsterdam geholpen door de nieuwe categorie: GOW30. Dit is een gebiedsontsluitingsweg waar de snelheid is beperkt op 30 kilometer per uur. Traditioneel is er onderscheid tussen de gebiedsontsluitingsweg, waar 50 kilometer per uur gereden mag worden, en de erftoegangsweg, waar 30 kilometer per uur de snelheid is. Dit sluit niet meer aan bij het hedendaagse gebruik van de openbare ruimte. “Er is meer (verschillend) verkeer en meer verschillend gebruik van de openbare ruimte”, aldus Amsterdam in beleidsvoornemen.

De nieuwe categorie biedt een oplossing voor wegen waarop de verblijfs- en verkeersfunctie even groot zijn. De GOW30-weg wordt ingericht voor relatief veel autoverkeer, maar tegelijkertijd staat leefbaarheid en stedelijkheid hierbij centraal. Deze categorie wegen krijgen dan ook kenmerken die bij een doorgaande weg horen én kenmerken van een weg waar niet te hard gereden mag worden. “Bij herinrichtingen van deze wegen kijken we of het zinvol is om specifieke aanvullende aanpassingen te doen bij deze nieuwe wegcategorie. Daar is meer tijd voor nodig”, aldus de gemeente.

Andere doelen

Behalve meer verkeersveiligheid wil de gemeente dus nog twee doelen bereiken. Een lagere snelheid betekent minder herrie door verkeer. De geluidshinder kan wel met drie decibel afnemen en dat staat gelijk aan een halvering van het verkeer. Deze maatregel draagt daarmee bij aan de leefbaarheid en de gezondheid in Amsterdam. Geluid is namelijk een belangrijke oorzaak van hinder en slaapverstoring.

Daarnaast kreeg de gemeente in gesprekken regelmatig de wens te horen om de snelheid te verlagen. Vooral in hun eigen woonomgeving willen inwoners het graag dat verkeer niet met 50 kilometer per uur voorbij raast. Dat leidt tot een meer leefbare en toegankelijke stad en de verwachting is dat een lagere snelheid zelfs leidt to minder autoverkeer. “Als er minder (dominant) autoverkeer is, kunnen we andere keuzes maken in de inrichting en functionaliteit van de openbare ruimte”, staat in het beleidsvoornemen.

Inwoners meekrijgen

De inspraakperiode voor dit voornemen is nu begonnen. Daarnaast organiseert de gemeente binnenkort een aantal stadsgesprekken over verkeersveiligheid, waarbij inwoners kunnen vertellen waar ze zich onveilig voelen en hoe de gemeente dit zou kunnen verbeteren. Eind 2021 wordt naar verwachting een besluit genomen over het definitieve voorstel. Het plan dat er nu ligt is al gemaakt in samenspraak met nood- en hulpdiensten, de GVB, de logistieke sector en MKB.

De Vries: “De coronacrisis heeft ons geleerd hoe belangrijk en kostbaar de openbare ruimte is. We moeten er alles aan doen om goed en veilig gebruik mogelijk te maken. Met 30 km/u in de stad zetten we een grote stap vooruit. Ik verwacht overigens dat het heel snel went, en dat Amsterdammers over een paar jaar tegen elkaar zullen zeggen: ‘Weet je nog dat je 50 kon rijden op de Vrijheidslaan en de Postjesweg, op de Beethovenstraat en de Insulindeweg? Dat kun je je toch niet meer voorstellen?’ Tijden veranderen, Amsterdam verandert, wij als Amsterdammers veranderen mee. Over een paar jaar vinden we 30 km/u in de stad de normaalste zaak van de wereld.”

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.