Auto's rijden tunnel in binnenstad Arnhem

Verhogen verkeersveiligheid is prioriteit voor een derde Nederlanders

Een derde van de Nederlanders vindt dat de verkeersveiligheid het belangrijkste thema moet zijn in het landelijke mobiliteitsbeleid van de komende jaren. Iets minder dan 30 procent hoopt dat regionale fietspaden de meeste aandacht krijgen. Dat blijkt uit een onderzoek van Multiscope onder ruim 3.000 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Verder blijkt hieruit dat de helft van de Nederlanders openstaat voor een belasting op gebruik in plaats van vaste belastingen.

Zij zijn in dit onderzoek gevraagd naar hun mening over verschillende onderwerpen rondom mobiliteit. Een op de drie Nederlanders wil een extra stimulans voor elektrisch en emissievrij verkeer en 29 procent van de respondenten hoopt dus op meer regionale fietspaden. Nog eens 35 procent vindt dat er in 2030 alleen nog maar emissievrije auto’s nieuw te koop mogen zijn.

Leeftijdsgebonden

Die verschillende wensen zijn vaak leeftijdsafhankelijk. Zo hopen respondenten tussen de 18 en 34 jaar en 50-plussers dat de overheid verkeersveiligheid bovenaan de prioriteitenlijst zet. De leeftijdsgroep hier tussenin blijkt de voornaamste voorvechter van de extra stimulans voor elektrisch en emissievrij rijden. Daarnaast blijken de jongeren het vooral belangrijk te vinden dat er meer capaciteit komt op het spoor en zouden ze graag een hogesnelheidslijn zien tussen de Randstad en de provincies daarbuiten, terwijl 50-plussers de regionale fietspaden belangrijker vinden.

Tekst loopt door onder afbeelding

Prioriteiten overheidsbeleid (bron: Multiscope)

Belastingen

Bijna 60 procent blijkt ook positief te zijn over een belastingsysteem waarbij de huidige vaste motorrijtuigenbelasting en bpm worden ingewisseld door een systeem waarbij automobilisten voor het gebruik betalen, zoals een kilometerheffing. De autobranche pleit hier al langer voor. Onlangs stelde een coalitie van belangrijke partijen uit de automotive-sector dat het huidige fiscale stelsel in Nederland “grillig is, averechts werkt en steeds meer tekort schiet.”

Onderzoek van vorig jaar wees uit dat rekeningrijden positief zou zijn voor de files. Verschillende politieke partijen zijn voorstander en proberen de invoering hiervan te versnellen. Het kabinet heeft tot nog toe steeds gezegd dat de implementatie van dit systeem tot wel tien jaar kan gaan duren.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.