Steps, antwerpen, slimme mobiliteit BEELD VerkeersNet

Onderzoek: 167.000 elektrische steps ondanks strenge regels

In Nederland rijden zo’n 167.000 elektrische steps rond. Dat lijkt een aanzienlijk aantal, want met veel van deze steps is het niet toegestaan om op de openbare weg te rijden. De overheid heeft daar nog geen toestemming voor gegeven. Dat blijkt uit een studie van marktonderzoeker Multiscope op basis van onderzoek onder duizenden Nederlanders.

Hoewel nog lang niet alle steps zijn goedgekeurd, wordt het apparaat steeds populairder. Volgens de onderzoekers zouden ongeveer 72.000 mensen voor het einde van het jaar nog een elektrische step willen kopen. Onlangs informeerde demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) over de nieuwe regelgeving voor lichte elektrische voertuigen, waaronder ook elektrische steps vallen. Deze regels geven duidelijkheid over de veilige toelating hiervan op de weg. Met name de plek op de is nog een punt van zorg. De Fietsersbond liet in een reactie op het LEV-kader weten te vrezen dat het fietspad het ‘afvoerputje van het verkeerssysteem’ zou worden.

Niet toegestaan

Op dit moment is het overgrote deel van de e-steps die je hier op de weg kunt tegenkomen niet toegestaan. Er zijn enkele uitzonderingen, namelijk als het voertuig door de overheid is aangewezen als bijzondere bromfiets. Dit is bijvoorbeeld het geval bij de deelsteps die worden aangeboden door Citysteps. Door de nieuwe regelgeving worden de steps over enige tijd wel toegelaten op de weg.

De regels rond dit soort elektrische voertuigen zijn eerder aangescherpt na het dodelijke ongeluk met de eveneens elektrisch aangedreven stint in Oss in 2018. Daardoor worden er strengere eisen gesteld aan onder meer de remmen van de bijzondere bromfietsen.

In totaal heeft volgens Multiscope zo’n 3 procent van de Nederlanders een licht elektrisch voertuig, waar alle elektrisch aangedreven voertuigen behalve de fiets toe worden gerekend. Een groot deel van die apparaten betreft de e-steps. Ook elektrische scooters en voertuigen zoals de segway zijn relatief veel in gebruik.

Bron: ANP/IJ

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.