Verkeersongevallen België

Hoogste aantal verkeersdoden in Vlaanderen in vijf jaar

Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in Vlaanderen is in de eerste zes maanden van 2021 bijna een kwart hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Er vielen in totaal 109 doden. Dit cijfer is sinds 2016 niet zo hoog geweest. Dit blijkt uit de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute in samenwerking met de Federale Politie. Vias vreest voor een stijgende voor het aantal fietsongevallen en ongevallen met bromfietsen. 

Er vielen in het Vlaamse gewest niet alleen meer doden, maar ook meer gewonden in het verkeer dan in 2020. Daarbij is het belangrijk om de kanttekening te plaatsen dat het aantal vorig jaar, hoofdzakelijk door het afgenomen verkeer vanwege de coronacrisis, het laagste was in jaren. Dit jaar raakten net iets minder dan 18.758 verkeersdeelnemers gewond bij een ongeval, circa 20 procent minder dan in 2019. De politiecijfers tonen aan dat er vooral veel letselongevallen plaatsvonden met bromfietsen. “Vooral bij Vlaamse jongeren wordt de bromfiets terug populairder en gebeuren er terug meer ongevallen.”

In Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen was er een lichte daling van het aantal doden, respectievelijk van 25 naar 19 en van 15 naar 13. In West-Vlaanderen vielen niet eerder zo weinig verkeersdoden. Toch is er voor heel Vlaanderen sprake van een stijging. Dit komt doordat in Limburg het aantal dodelijke verkeersslachtoffers flink steeg. In Vlaams-Brabant verdubbelde het en in Antwerpen kwamen 28 mensen om het leven: tien meer dan een jaar eerder. Specifiek gekeken naar Vlaanderen verklaart Vias de stijging van het aantal verkeersdoden onder andere door de versoepelingen, zoals de heropening van de horeca en het EK voetbal.

Rest van België

Vlaanderen onderscheidt zich daarmee van de andere gewesten in België. In Wallonië was er namelijk sprake van een forse daling. Er kwamen 70 personen in het verkeer om het leven – een daling van het aantal verkeersdoden van 20 procent ten opzichte van 2020. In de hoofdstad Brussel daalde het aantal dodelijke slachtoffers van tien naar vier in het eerste semester. Deze positieve cijfers zorgen ervoor dat er in het hele land 2 procent minder doden zijn gevallen in het verkeer.

Die nationale daling is niet gelijk verdeeld tussen alle modaliteiten. Voetgangers, motorfietsen en passagiers in auto’s verloren minder vaak hun leven bij een ongeval tussen januari en juli 2021 dan in dezelfde periode in 2020. Maar bij fietsers, bromfietsers en lichte vrachtwagens is juist sprake van een behoorlijke stijging.

Tekst loopt door onder afbeelding

Verkeersdoden eerste semester België, (bron: Vias)

Ongevallen

Het aantal letselongevallen is toegenomen bij alle onderzochte modaliteiten. Met name bromfietsongelukken hebben veel plaatsgevonden. Dit nam in 2021 met 448 incidenten toe naar 1.602 ongelukken. Bij ongevallen met (lichte) vrachtwagens raakten vaker mensen gewond en het aantal fietsers dat met letsel te maken kreeg, is met 7 procent toegenomen.

Volgens Vias is er in Vlaanderen een ‘opvallende stijging’ bij de ongevallen met een lichte vrachtwagen (18 procent) en de bromfietsers (41 procent). Vooral bij de jongeren tot 24 jaar zit het aantal bromfietsongevallen de laatste jaren terug in de lift. Bij de 16- en 17-jarigen gebeurden op die manier 262 ongevallen. Dit is sinds 2015 niet zo veel geweest.

Tekst loopt door onder afbeelding

Fietsers

Het aantal ongevallen met fietsers is al in jaren niet zo hoog geweest als in de eerste zes maanden van dit jaar. Er vielen 250 gewonden meer dan een jaar eerder, maar met in totaal 4.882 slachtoffers raakten in 2021 meer verkeersdeelnemers op dit fiets gewond bij een ongeval dan in de voorgaande zes jaar. Alleen in 2014 kwam dit cijfer hoger uit en dat was al een uitschieter in ten opzichte van 2012 en 2013.

Een groot deel van dit aantal letselongevallen gebeurt met elektrische fietsen, al benadrukt Vias dat de speed pedelec niet de boosdoener is. Van de 1517 slachtoffers in heel België in deze categorie reden slechts 123 fietsers, ofwel 8 procent, met een speed pedelec. In Vlaanderen is 3 procent toe te schrijven aan de gewone fiets en 24 procent aan een elektrische variant.

Structureel stijgende trend

Het Vias Institute erkent dat 2020 een uitzonderlijk jaar was en dus niet zomaar te vergelijken met andere jaren. Maar tegelijkertijd lijkt er al een een structureel stijgende trend waar te nemen voor het aantal fietsongevallen en ongevallen met bromfietsen, vreest de organisatie. Bovendien zijn de cijfers van de eerste zes maanden van niet echt gunstig, als daarbij in ogenschouw wordt genomen dat de horeca lange tijd dicht was dit voorjaar en er gedurende verschillende maanden nog een avondklok was.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Hoogste aantal verkeersdoden in Vlaanderen in vijf jaar - VerkeersNet
Verkeersongevallen België

Hoogste aantal verkeersdoden in Vlaanderen in vijf jaar

Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers in Vlaanderen is in de eerste zes maanden van 2021 bijna een kwart hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Er vielen in totaal 109 doden. Dit cijfer is sinds 2016 niet zo hoog geweest. Dit blijkt uit de laatste verkeersveiligheidsbarometer van Vias Institute in samenwerking met de Federale Politie. Vias vreest voor een stijgende voor het aantal fietsongevallen en ongevallen met bromfietsen. 

Er vielen in het Vlaamse gewest niet alleen meer doden, maar ook meer gewonden in het verkeer dan in 2020. Daarbij is het belangrijk om de kanttekening te plaatsen dat het aantal vorig jaar, hoofdzakelijk door het afgenomen verkeer vanwege de coronacrisis, het laagste was in jaren. Dit jaar raakten net iets minder dan 18.758 verkeersdeelnemers gewond bij een ongeval, circa 20 procent minder dan in 2019. De politiecijfers tonen aan dat er vooral veel letselongevallen plaatsvonden met bromfietsen. “Vooral bij Vlaamse jongeren wordt de bromfiets terug populairder en gebeuren er terug meer ongevallen.”

In Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen was er een lichte daling van het aantal doden, respectievelijk van 25 naar 19 en van 15 naar 13. In West-Vlaanderen vielen niet eerder zo weinig verkeersdoden. Toch is er voor heel Vlaanderen sprake van een stijging. Dit komt doordat in Limburg het aantal dodelijke verkeersslachtoffers flink steeg. In Vlaams-Brabant verdubbelde het en in Antwerpen kwamen 28 mensen om het leven: tien meer dan een jaar eerder. Specifiek gekeken naar Vlaanderen verklaart Vias de stijging van het aantal verkeersdoden onder andere door de versoepelingen, zoals de heropening van de horeca en het EK voetbal.

Rest van België

Vlaanderen onderscheidt zich daarmee van de andere gewesten in België. In Wallonië was er namelijk sprake van een forse daling. Er kwamen 70 personen in het verkeer om het leven – een daling van het aantal verkeersdoden van 20 procent ten opzichte van 2020. In de hoofdstad Brussel daalde het aantal dodelijke slachtoffers van tien naar vier in het eerste semester. Deze positieve cijfers zorgen ervoor dat er in het hele land 2 procent minder doden zijn gevallen in het verkeer.

Die nationale daling is niet gelijk verdeeld tussen alle modaliteiten. Voetgangers, motorfietsen en passagiers in auto’s verloren minder vaak hun leven bij een ongeval tussen januari en juli 2021 dan in dezelfde periode in 2020. Maar bij fietsers, bromfietsers en lichte vrachtwagens is juist sprake van een behoorlijke stijging.

Tekst loopt door onder afbeelding

Verkeersdoden eerste semester België, (bron: Vias)

Ongevallen

Het aantal letselongevallen is toegenomen bij alle onderzochte modaliteiten. Met name bromfietsongelukken hebben veel plaatsgevonden. Dit nam in 2021 met 448 incidenten toe naar 1.602 ongelukken. Bij ongevallen met (lichte) vrachtwagens raakten vaker mensen gewond en het aantal fietsers dat met letsel te maken kreeg, is met 7 procent toegenomen.

Volgens Vias is er in Vlaanderen een ‘opvallende stijging’ bij de ongevallen met een lichte vrachtwagen (18 procent) en de bromfietsers (41 procent). Vooral bij de jongeren tot 24 jaar zit het aantal bromfietsongevallen de laatste jaren terug in de lift. Bij de 16- en 17-jarigen gebeurden op die manier 262 ongevallen. Dit is sinds 2015 niet zo veel geweest.

Tekst loopt door onder afbeelding

Fietsers

Het aantal ongevallen met fietsers is al in jaren niet zo hoog geweest als in de eerste zes maanden van dit jaar. Er vielen 250 gewonden meer dan een jaar eerder, maar met in totaal 4.882 slachtoffers raakten in 2021 meer verkeersdeelnemers op dit fiets gewond bij een ongeval dan in de voorgaande zes jaar. Alleen in 2014 kwam dit cijfer hoger uit en dat was al een uitschieter in ten opzichte van 2012 en 2013.

Een groot deel van dit aantal letselongevallen gebeurt met elektrische fietsen, al benadrukt Vias dat de speed pedelec niet de boosdoener is. Van de 1517 slachtoffers in heel België in deze categorie reden slechts 123 fietsers, ofwel 8 procent, met een speed pedelec. In Vlaanderen is 3 procent toe te schrijven aan de gewone fiets en 24 procent aan een elektrische variant.

Structureel stijgende trend

Het Vias Institute erkent dat 2020 een uitzonderlijk jaar was en dus niet zomaar te vergelijken met andere jaren. Maar tegelijkertijd lijkt er al een een structureel stijgende trend waar te nemen voor het aantal fietsongevallen en ongevallen met bromfietsen, vreest de organisatie. Bovendien zijn de cijfers van de eerste zes maanden van niet echt gunstig, als daarbij in ogenschouw wordt genomen dat de horeca lange tijd dicht was dit voorjaar en er gedurende verschillende maanden nog een avondklok was.

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.