Corridor Amsterdam Hoorn, spoorwegovergang Guisweg Zaandam BEELD IenW/Tineke Dijkstra Fotografie

Navigatie wijst automobilisten op fietsende scholieren

Honderdduizenden automobilisten krijgen via hun navigatiescherm de boodschap om extra op hun snelheid te letten nu de scholen weer zijn begonnen. Het gaat hier om een proef van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, waar aanbieders Waze, TomTom en Flitsmeister aan meedoen. Als de scholen na de zomervakantie weer beginnen, is het altijd drukker en dit zorgt vaak voor een ongevalspiek onder fietsende scholieren.

Door automobilisten hier sinds maandag actief op te wijzen, hoopt het ministerie ongevallen te voorkomen. Scholieren hebben nog lang niet altijd veel ervaring met deelnemen aan het verkeer. Bestuurders zien de melding vlak voor vertrek of direct na aankomst. Demissionair minister Cora van Nieuwenhuizen van IenW laat weten hoopvol te zijn over deze test en over de samenwerking met de navigatiediensten.

Ongevallen

Er vallen in augustus en september bijna twee keer zoveel slachtoffers onder 12-jarige scholieren die fietsend naar school gaan dan in andere maanden. Daarnaast is te hard rijden direct of indirect de oorzaak voor ongeveer een derde van alle dodelijke verkeersongevallen. SWOV noemt een snelheidsreductie door gemotoriseerd verkeer daarom één van de effectiefste maatregelen om de veiligheid van scholieren in het verkeer te vergroten.

Omdat de vakantieperiode in het noorden van het land voorbij is, openden maandag de eerste scholen daar weer hun deuren. Dit betekent ook weer dat Veilig Verkeer Nederland startte met de scholierencampagne. Daardoor verschijnen er in het straatbeeld spandoeken en posters die automobilisten hierop wijzen en is maandag op verschillende plekken een gedicht voorgedragen. Minister Van Nieuwenhuizen liet via een videoboodschap weten dat ze blij is dat ongeveer 80 procent van de gemeenten en provincies aansluiten bij de campagne van Veilig Verkeer Nederland. Ze wijst tegelijkertijd op ieders eigen rol in het verkeer.

Bedrijven

Verschillende bedrijven voelen zich inmiddels toenemend betrokken bij de campagne, tot vreugde van VVN. Zo is Athlon een partner van de organisatie en dit bedrijf roept klanten en leaserijders op om deze periode in het verkeer extra alert te zijn op fietsende scholieren en hiervoor hun snelheid aan te passen. Verder geven medewerkers van Athlon opnieuw gastlessen op bijvoorbeeld de basisscholen van hun kinderen met verkeersveiligheid als centraal thema. Ze vragen dit jaar ook aan hun klanten om hieraan mee te doen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.