Felyx en Go deelscooter

Kabinet wil helmplicht voor snorfietsers half jaar later invoeren

Het kabinet wil de helmplicht voor snorfietsers toch pas laten ingaan per januari 2023, in plaats van 1 juli van volgend jaar. Volgens demissionair minister Barbara Visser (Infrastructuur) hebben helmproducenten en aanbieders van deelscooters meer tijd nodig om zich voor te bereiden op de maatregel en zijn er niet op tijd genoeg helmen.

De huidige inschatting is dat de levertijden voor de helmen tussen de twaalf en veertien maanden ligt. Visser vindt bovendien dat burgers genoeg tijd moeten hebben om een geschikte helm aan te schaffen. Hierdoor voorziet de minister een ‘serieus knelpunt’ wanneer de helm al verplicht wordt vanaf 1 juli 2022 en wil ze de invoering van de maatregel uitstellen.

Reactie

De uitstel wordt verwelkomd door de sectie Scooters van RAI Vereniging. Volgens deze organisatie krijgen hierdoor de scooterbranche en gebruikers meer tijd om zich goed voor te bereiden op de invoering. De sectie Scooters is en blijft weliswaar geen voorstander van een helmplicht, maar is van mening dat nu invoering definitief is een zorgvuldige introductie alle prioriteit moet krijgen. De sectie Scooters is verder blij dat de speed pedelec-helm gebruikt mag worden.

Speed pedelec-helm

Snorfietsers kunnen bij invoering van de helmplicht ook gebruikmaken van de lichtere ‘speed pedelec-helm’. Die zijn lichter en ventileren beter dan zwaardere pothelmen of integraalhelmen. Visser schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat het toestaan van deze helm bijdraagt aan het naleven van de helmplicht.

Tegelijkertijd biedt de speed pedelec-helm alleen een vergelijkbaar of hoger bescherming wanneer snorfietsers daadwerkelijk 25 kilometer per uur rijden. Het is bekend dat vaak harder wordt gereden; het gemiddelde ligt vaak op ongeveer 35 kilometer uur. De minister wijst erop dat TNO in de analyse een snelheidsverdeling te gebruiken van 15 tot 35 kilometer per uur voor de snorfiets en 35 tot 55 kilometer per uur voor de bromfiets, met het zwaartepunt op de constructiesnelheid.

Visser: “Daarmee is het onderzoek gericht op de snorfietsers en bromfietsers die rijden rondom de geldende snelheidslimieten. Dat zorgt voor een eerlijke vergelijking en voorkomt dat het beleid zich richt op de overtreders en daarmee negatieve gevolgen heeft voor de snorfietsers die zich aan de geldende regels houden.” Op basis van meerdere onderzoeken van TNO concludeert het kabinet dat de speed pedelec-helm per saldo bijdraagt aan het verminderen van hoofdletsel en daarmee dus ten goede komt aan de verkeersveiligheid.

Negatieve impact

Hoewel de sectie Scooters blij is dat snorfietsers de speed pedelec-helm kunnen dragen, blijft deze afdeling binnen de RAI Vereniging zich zorgen maken dat huidige snorfietsgebruikers dit vervoersmiddel door de helmplicht vaker links zullen laten liggen. Onderzoek wees al uit dat een deel van de gebruikers zal overstappen op de auto, met nadelige gevolgen voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad. Nu zouden de voertuigen juist hieraan bijdragen, omdat de markt van snorfietsen erg snel vergroend. Van alle nieuw geregistreerde snorfietsen in 2021 was 40 procent elektrisch.

Daarnaast is het volgens de sectie Scooters cruciaal dat de invoering van de helmplicht in relatie wordt gezien met de introducties van alle nieuwe LEV’s en de nieuwe aanstaande wetgeving voor Lichte Elektrische Voertuigen (LEV’s). De organisatie is bezorgd dat snorfietsgebruikers overstappen naar dit soort snelle voertuigen. Die worden als elektrische fiets op de markt geïntroduceerd, maar zijn dat in werkelijkheid helemaal niet.

Daar wordt echter niet voldoende op gehandhaafd en gebruikers hoeven geen helm te dragen. Daardoor komt de verkeersveiligheid op het fietspad nog verder onder druk te staan. “Wij dringen er bij de Tweede Kamer op aan om de latere invoeringsdatum te gebruiken om de regelgeving rondom LEV’s en snorfietsen gelijk te trekken en te komen tot een totaalplaatje van veilig gebruik van de gehele weg voor alle (nieuwe) voertuigen.”

Politieke wil

De landelijke helmplicht is al lange tijd in de maak. Al sinds 2019 dringt de Kamer erop aan dat de maatregel er komt. Voormalig minister Cora van Nieuwenhuizen schetste verschillende obstakels, bijvoorbeeld dat ook andere voertuigen zoals bakfietsen onder de regel zouden vallen. Maar volgens verschillende partijen, waaronder het CDA en GroenLinks, ontbrak het Van Nieuwenhuizen aan de “politieke wil” om de wet in te voeren.

Bron: IJ/ ANP

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

4 reacties op “Kabinet wil helmplicht voor snorfietsers half jaar later invoeren”

Reinder Rustema|29.10.21|10:11

@Mark Hunting. De uiteindelijke beslissing is nog steeds niet genomen. Industrie wil zekerheid erover. Als de minister ook nog eens de onlogische stommiteit begaat om een exotische helm toe te laten (die alleen in Nederland bestaat) dan zit je behoorlijk in de knoop met je productie en met wat je aan ruimte in zeecontainers weet in te kopen. Wie weet raken die (dure) pedelec-helm onverkoopbaar. Motorhelmen kan je op een wereldmarkt kwijt (en andersom). Wie weet heb je te weinig ervan.

Mark Hunting|28.10.21|20:04

Hoezo te weinig tijd? Dit was toch al maanden bekend?

Reinder Rustema|28.10.21|13:12

De industrie/minister wordt weer ruimschoots aan het woord gelaten, gemiste kans. De helmplicht is er om hersenletsel te voorkomen, daarom vroegen de artsen erom. Er zullen niet minder ongelukken door zijn, maar het is het verschil tussen een jonge jongen die een kasplantje wordt levenslang of dezelfde die met een jaartje revalidatie voor de kapotte ledematen en een flinke hersenschudding weer zijn leven kan oppakken.

Sebastian Gerstmann|27.10.21|00:34

Wat een onzin op snorfietsers, snorscooters helmplicht ze mogen al niet harder dan 25 en je moet al scooter rijbewijs voor hebben en dan nog helmplicht dat ze maar eens en rijbewijs moeten gaan halen voor e-bike fietsen die rijden vaak nog harder dan snorfietsers of snorscooters maar daar word niks van gezegt

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Kabinet wil helmplicht voor snorfietsers half jaar later invoeren - VerkeersNet
Felyx en Go deelscooter

Kabinet wil helmplicht voor snorfietsers half jaar later invoeren

Het kabinet wil de helmplicht voor snorfietsers toch pas laten ingaan per januari 2023, in plaats van 1 juli van volgend jaar. Volgens demissionair minister Barbara Visser (Infrastructuur) hebben helmproducenten en aanbieders van deelscooters meer tijd nodig om zich voor te bereiden op de maatregel en zijn er niet op tijd genoeg helmen.

De huidige inschatting is dat de levertijden voor de helmen tussen de twaalf en veertien maanden ligt. Visser vindt bovendien dat burgers genoeg tijd moeten hebben om een geschikte helm aan te schaffen. Hierdoor voorziet de minister een ‘serieus knelpunt’ wanneer de helm al verplicht wordt vanaf 1 juli 2022 en wil ze de invoering van de maatregel uitstellen.

Reactie

De uitstel wordt verwelkomd door de sectie Scooters van RAI Vereniging. Volgens deze organisatie krijgen hierdoor de scooterbranche en gebruikers meer tijd om zich goed voor te bereiden op de invoering. De sectie Scooters is en blijft weliswaar geen voorstander van een helmplicht, maar is van mening dat nu invoering definitief is een zorgvuldige introductie alle prioriteit moet krijgen. De sectie Scooters is verder blij dat de speed pedelec-helm gebruikt mag worden.

Speed pedelec-helm

Snorfietsers kunnen bij invoering van de helmplicht ook gebruikmaken van de lichtere ‘speed pedelec-helm’. Die zijn lichter en ventileren beter dan zwaardere pothelmen of integraalhelmen. Visser schrijft in een brief aan de Tweede Kamer dat het toestaan van deze helm bijdraagt aan het naleven van de helmplicht.

Tegelijkertijd biedt de speed pedelec-helm alleen een vergelijkbaar of hoger bescherming wanneer snorfietsers daadwerkelijk 25 kilometer per uur rijden. Het is bekend dat vaak harder wordt gereden; het gemiddelde ligt vaak op ongeveer 35 kilometer uur. De minister wijst erop dat TNO in de analyse een snelheidsverdeling te gebruiken van 15 tot 35 kilometer per uur voor de snorfiets en 35 tot 55 kilometer per uur voor de bromfiets, met het zwaartepunt op de constructiesnelheid.

Visser: “Daarmee is het onderzoek gericht op de snorfietsers en bromfietsers die rijden rondom de geldende snelheidslimieten. Dat zorgt voor een eerlijke vergelijking en voorkomt dat het beleid zich richt op de overtreders en daarmee negatieve gevolgen heeft voor de snorfietsers die zich aan de geldende regels houden.” Op basis van meerdere onderzoeken van TNO concludeert het kabinet dat de speed pedelec-helm per saldo bijdraagt aan het verminderen van hoofdletsel en daarmee dus ten goede komt aan de verkeersveiligheid.

Negatieve impact

Hoewel de sectie Scooters blij is dat snorfietsers de speed pedelec-helm kunnen dragen, blijft deze afdeling binnen de RAI Vereniging zich zorgen maken dat huidige snorfietsgebruikers dit vervoersmiddel door de helmplicht vaker links zullen laten liggen. Onderzoek wees al uit dat een deel van de gebruikers zal overstappen op de auto, met nadelige gevolgen voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van de stad. Nu zouden de voertuigen juist hieraan bijdragen, omdat de markt van snorfietsen erg snel vergroend. Van alle nieuw geregistreerde snorfietsen in 2021 was 40 procent elektrisch.

Daarnaast is het volgens de sectie Scooters cruciaal dat de invoering van de helmplicht in relatie wordt gezien met de introducties van alle nieuwe LEV’s en de nieuwe aanstaande wetgeving voor Lichte Elektrische Voertuigen (LEV’s). De organisatie is bezorgd dat snorfietsgebruikers overstappen naar dit soort snelle voertuigen. Die worden als elektrische fiets op de markt geïntroduceerd, maar zijn dat in werkelijkheid helemaal niet.

Daar wordt echter niet voldoende op gehandhaafd en gebruikers hoeven geen helm te dragen. Daardoor komt de verkeersveiligheid op het fietspad nog verder onder druk te staan. “Wij dringen er bij de Tweede Kamer op aan om de latere invoeringsdatum te gebruiken om de regelgeving rondom LEV’s en snorfietsen gelijk te trekken en te komen tot een totaalplaatje van veilig gebruik van de gehele weg voor alle (nieuwe) voertuigen.”

Politieke wil

De landelijke helmplicht is al lange tijd in de maak. Al sinds 2019 dringt de Kamer erop aan dat de maatregel er komt. Voormalig minister Cora van Nieuwenhuizen schetste verschillende obstakels, bijvoorbeeld dat ook andere voertuigen zoals bakfietsen onder de regel zouden vallen. Maar volgens verschillende partijen, waaronder het CDA en GroenLinks, ontbrak het Van Nieuwenhuizen aan de “politieke wil” om de wet in te voeren.

Bron: IJ/ ANP

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

4 reacties op “Kabinet wil helmplicht voor snorfietsers half jaar later invoeren”

Reinder Rustema|29.10.21|10:11

@Mark Hunting. De uiteindelijke beslissing is nog steeds niet genomen. Industrie wil zekerheid erover. Als de minister ook nog eens de onlogische stommiteit begaat om een exotische helm toe te laten (die alleen in Nederland bestaat) dan zit je behoorlijk in de knoop met je productie en met wat je aan ruimte in zeecontainers weet in te kopen. Wie weet raken die (dure) pedelec-helm onverkoopbaar. Motorhelmen kan je op een wereldmarkt kwijt (en andersom). Wie weet heb je te weinig ervan.

Mark Hunting|28.10.21|20:04

Hoezo te weinig tijd? Dit was toch al maanden bekend?

Reinder Rustema|28.10.21|13:12

De industrie/minister wordt weer ruimschoots aan het woord gelaten, gemiste kans. De helmplicht is er om hersenletsel te voorkomen, daarom vroegen de artsen erom. Er zullen niet minder ongelukken door zijn, maar het is het verschil tussen een jonge jongen die een kasplantje wordt levenslang of dezelfde die met een jaartje revalidatie voor de kapotte ledematen en een flinke hersenschudding weer zijn leven kan oppakken.

Sebastian Gerstmann|27.10.21|00:34

Wat een onzin op snorfietsers, snorscooters helmplicht ze mogen al niet harder dan 25 en je moet al scooter rijbewijs voor hebben en dan nog helmplicht dat ze maar eens en rijbewijs moeten gaan halen voor e-bike fietsen die rijden vaak nog harder dan snorfietsers of snorscooters maar daar word niks van gezegt

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.