Maaltijdbezorger in Breda

Bezorgdiensten groeiend probleem voor verkeersveiligheid

Bezorgdiensten dragen er in toenemende mate aan bij dat Nederlanders zich niet veilig voelen in het verkeer in hun eigen buurt. Onder de streep is het veiligheidsgevoel in de eigen wijk wel licht gestegen, blijkt uit het grote verkeersonderzoek van Veilig Verkeer Nederland.

In 2021 ervoer bovendien 77 procent van de Nederlanders het alledaagse veerkeer als veilig. Dat is iets lager dan vorig jaar, toen 78 procent tevreden was. In 2018 en 2019 lag dit percentage op 75 procent. Het grote verkeersonderzoek van Veilig Verkeer Nederland (VVN), ook wel de Flitspeiling genoemd, vindt jaarlijks plaats onder ruim 2.000 respondenten.

Grootste boosdoeners

Het percentage dat de eigen buurt als verkeersveilig ervaart, is toegenomen van 73 naar 76 procent. Dat betekent dat één op de vier buurtbewoners zich niet veilig voelt in het verkeer. VVN noemt het opvallend dat zij zich door de opmars van bezorgdiensten – zoals maaltijdbezorging, pakketdiensten en online bestelde boodschappen – in toenemende mate onveilig zijn gaan voelen. Vorig jaar voelde 15 procent zich niet prettig in het verkeer door bezorgers, nu ligt dat op 26 procent.

Automobilisten die te hard rijden zijn nog altijd de grootste boosdoeners in woonwijken: de helft van de meldingen over onveilige verkeerssituaties gaat over te hoge snelheden. Daarna dragen het gebruik van de telefoon achter het stuur en het niet verlenen van voorrang in grote mate bij aan het onveilige gevoel. Verder valt op dat het gebruik van vervoermiddelen die verboden zijn op de openbare weg – zoals e-steps, hoverboards en monowheels – als nieuw verkeersrisico worden gezien.

Inzetten voor verkeersveiligheid

Ruim 40 procent van de respondenten verkoos een verkeersveiliger alternatief weleens boven de gewenste route. De helft van de respondenten spreekt met vrienden of familie over veiligheid in het verkeer, met name naar aanleiding van een gebeurtenis zoals een aanrijding. Ruim een derde van de Nederlanders zegt zich zelfs te willen inzetten voor verkeersveiligheid in hun buurt. Het onderzoek wees verder uit dat het aantal fietsers dat hun telefoon niet gebruikt (acht op de tien) lijkt te zijn gestageerd.

Ten slotte keek VVN ook naar het gebruik van modaliteiten. De auto blijft verreweg het meest populair, maar het valt op dat ‘gezonde vervoerswijzen’ zoals wandelen en fietsen in 2021 zijn toegenomen. Het percentage respondenten dat regelmatig fietst, steeg ten opzichte van 2020 van 8 naar 64 procent. Voor wandelen gaat het om een stijging van 42 naar 61 procent. Het thuiswerken wordt aangedragen als verklaring hiervoor.

Lees ook: Nederlanders zijn zich veiliger gaan voelen in het verkeer

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder VerkeersNet.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bezorgdiensten groeiend probleem voor verkeersveiligheid - VerkeersNet
Maaltijdbezorger in Breda

Bezorgdiensten groeiend probleem voor verkeersveiligheid

Bezorgdiensten dragen er in toenemende mate aan bij dat Nederlanders zich niet veilig voelen in het verkeer in hun eigen buurt. Onder de streep is het veiligheidsgevoel in de eigen wijk wel licht gestegen, blijkt uit het grote verkeersonderzoek van Veilig Verkeer Nederland.

In 2021 ervoer bovendien 77 procent van de Nederlanders het alledaagse veerkeer als veilig. Dat is iets lager dan vorig jaar, toen 78 procent tevreden was. In 2018 en 2019 lag dit percentage op 75 procent. Het grote verkeersonderzoek van Veilig Verkeer Nederland (VVN), ook wel de Flitspeiling genoemd, vindt jaarlijks plaats onder ruim 2.000 respondenten.

Grootste boosdoeners

Het percentage dat de eigen buurt als verkeersveilig ervaart, is toegenomen van 73 naar 76 procent. Dat betekent dat één op de vier buurtbewoners zich niet veilig voelt in het verkeer. VVN noemt het opvallend dat zij zich door de opmars van bezorgdiensten – zoals maaltijdbezorging, pakketdiensten en online bestelde boodschappen – in toenemende mate onveilig zijn gaan voelen. Vorig jaar voelde 15 procent zich niet prettig in het verkeer door bezorgers, nu ligt dat op 26 procent.

Automobilisten die te hard rijden zijn nog altijd de grootste boosdoeners in woonwijken: de helft van de meldingen over onveilige verkeerssituaties gaat over te hoge snelheden. Daarna dragen het gebruik van de telefoon achter het stuur en het niet verlenen van voorrang in grote mate bij aan het onveilige gevoel. Verder valt op dat het gebruik van vervoermiddelen die verboden zijn op de openbare weg – zoals e-steps, hoverboards en monowheels – als nieuw verkeersrisico worden gezien.

Inzetten voor verkeersveiligheid

Ruim 40 procent van de respondenten verkoos een verkeersveiliger alternatief weleens boven de gewenste route. De helft van de respondenten spreekt met vrienden of familie over veiligheid in het verkeer, met name naar aanleiding van een gebeurtenis zoals een aanrijding. Ruim een derde van de Nederlanders zegt zich zelfs te willen inzetten voor verkeersveiligheid in hun buurt. Het onderzoek wees verder uit dat het aantal fietsers dat hun telefoon niet gebruikt (acht op de tien) lijkt te zijn gestageerd.

Ten slotte keek VVN ook naar het gebruik van modaliteiten. De auto blijft verreweg het meest populair, maar het valt op dat ‘gezonde vervoerswijzen’ zoals wandelen en fietsen in 2021 zijn toegenomen. Het percentage respondenten dat regelmatig fietst, steeg ten opzichte van 2020 van 8 naar 64 procent. Voor wandelen gaat het om een stijging van 42 naar 61 procent. Het thuiswerken wordt aangedragen als verklaring hiervoor.

Lees ook: Nederlanders zijn zich veiliger gaan voelen in het verkeer

Auteur: Dylan Metselaar

Dylan Metselaar is vaste redacteur van OVPro.nl en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group, waaronder VerkeersNet.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.