Mercedes-b politiewagen. FOTO Politie

Mentaliteit belangrijke oorzaak voor hoge aantal verkeersongevallen

Op gebied van verkeersveiligheid blijft veel te winnen. Het aantal ongevallen waarbij minimaal één gewonde viel is in 2021 toegenomen met 1.300 gevallen ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal ongevallen waarbij alleen sprake was van blikschade steeg met 5.000 incidenten. Dat blijkt uit cijfers van Smart Traffic Accident Reporting (STAR).

Ondanks de forse stijging blijft de hoeveelheid incidenten onder het niveau van 2019, dus voor de coronacrisis. Daardoor was er in 2020 en in 2021 minder verkeer. Toch maakt de politie zich zorgen over de stijging. Afleiding, te hard rijden en rijden onder invloed zijn belangrijke oorzaken voor het hoge aantal ongevallen, vertelt de politie tegen de Telegraaf.

Tekst loopt door onder afbeelding

Ingrijpen in 2022

Maar de kans op een boete hiervoor wordt waarschijnlijk wel hoger in 2022. Daarvoor heeft de politie meerdere middelen achter de hand. Het gaat dan bijvoorbeeld om slimme camera’s op auto’s en op viaducten en rijdende snelheidshandhaving. Maar tegelijkertijd heeft de weggebruiker zelf een belangrijke rol te spelen. Veel verkeersongelukken worden veroorzaakt door egoïsme in het verkeer en korte lontjes.

In heel 2021 vonden er 68.704 ongevallen plaats, waarbij er alleen sprake was van materiële schade. Dat is 8 procent hoger dan in 2020, maar in 2019 waren het er nog 79.214. Bij 17.842 incidenten viel er minstens één gewonde. Opnieuw flink hoger dan een jaar eerder, maar nog steeds 456 minder dan twee jaar eerder. Het aantal verkeersdoden is juist iets lager dan in 2020. In 2020 vielen er volgens deze cijfers 496 doden tegenover 478 in 2019.

Tekst loopt door onder afbeelding

In STAR werken onder meer de politie, het Verbond van Verzekeraars, de ANWB, de Fietsersbond, VIA en SWOV samen aan betrouwbare ongevallenregistratie. Hierin wordt dus data van de politie, maar ook van burgers samengebracht in een nationale database.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Mentaliteit belangrijke oorzaak voor hoge aantal verkeersongevallen - VerkeersNet
Mercedes-b politiewagen. FOTO Politie

Mentaliteit belangrijke oorzaak voor hoge aantal verkeersongevallen

Op gebied van verkeersveiligheid blijft veel te winnen. Het aantal ongevallen waarbij minimaal één gewonde viel is in 2021 toegenomen met 1.300 gevallen ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal ongevallen waarbij alleen sprake was van blikschade steeg met 5.000 incidenten. Dat blijkt uit cijfers van Smart Traffic Accident Reporting (STAR).

Ondanks de forse stijging blijft de hoeveelheid incidenten onder het niveau van 2019, dus voor de coronacrisis. Daardoor was er in 2020 en in 2021 minder verkeer. Toch maakt de politie zich zorgen over de stijging. Afleiding, te hard rijden en rijden onder invloed zijn belangrijke oorzaken voor het hoge aantal ongevallen, vertelt de politie tegen de Telegraaf.

Tekst loopt door onder afbeelding

Ingrijpen in 2022

Maar de kans op een boete hiervoor wordt waarschijnlijk wel hoger in 2022. Daarvoor heeft de politie meerdere middelen achter de hand. Het gaat dan bijvoorbeeld om slimme camera’s op auto’s en op viaducten en rijdende snelheidshandhaving. Maar tegelijkertijd heeft de weggebruiker zelf een belangrijke rol te spelen. Veel verkeersongelukken worden veroorzaakt door egoïsme in het verkeer en korte lontjes.

In heel 2021 vonden er 68.704 ongevallen plaats, waarbij er alleen sprake was van materiële schade. Dat is 8 procent hoger dan in 2020, maar in 2019 waren het er nog 79.214. Bij 17.842 incidenten viel er minstens één gewonde. Opnieuw flink hoger dan een jaar eerder, maar nog steeds 456 minder dan twee jaar eerder. Het aantal verkeersdoden is juist iets lager dan in 2020. In 2020 vielen er volgens deze cijfers 496 doden tegenover 478 in 2019.

Tekst loopt door onder afbeelding

In STAR werken onder meer de politie, het Verbond van Verzekeraars, de ANWB, de Fietsersbond, VIA en SWOV samen aan betrouwbare ongevallenregistratie. Hierin wordt dus data van de politie, maar ook van burgers samengebracht in een nationale database.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.