Weginspecteurs Rijkswaterstaat. Beeld beeldbank.rws.nl/ Harry van Reeken

Bijna 20% meer boetes voor negeren rood kruis in 2021

Weginspecteurs van Rijkswaterstaat schreven vorig jaar 5.824 boetes uit voor het negeren van een rood kruis. Een jaar eerder waren dat er ruim 4.900 en er is dus sprake van een stijging van circa 19 procent. In totaal werd er een recordaantal boetes uitgedeeld. Zowel op de weg als op het water was het vaak raak, bevestigt Rijkswaterstaat aan de NOS.

Een woordvoerder van de overheidsinstantie laat weten dat mensen steeds vaker lijken te denken dat ze er nog wel langs kunnen en dus het rode kruis negeren “Maar ondertussen zijn er waarschijnlijk wel mensen aan het werk om bijvoorbeeld een incident af te handelen. Er kan ook iets op de weg liggen. Het zijn potentieel gevaarlijke situaties”, aldus woordvoerder Diederik Fleuren in het NOS Radio 1 Journaal.

Hoewel er sprake is van een hoge stijging, is de stijging wel beduidend lager dan in 2020. In dat jaar nam het aantal boetes voor het negeren van een rood kruis namelijk met zelfs 55 procent toe. In 2019 ging het namelijk om 3159 bekeuringen en in 2018 om 1653 stuks.

Aandacht

Chauffeurs hebben niet langer altijd de aandacht op de weg, denkt hij. Dat is te zien aan de stijging van het aantal aanrijdingen met pijlwagens en botsabsorbers. Daarmee waren er in 2021 veertig incidenten en dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van het voorgaande jaar. Er waren daarnaast tien aanrijdingen met voertuigen van de instantie, waarvan twee door het negeren van een rood kruis.

Daarnaast zijn meer mensen bekeurd door mobiele verkeersleiders op het water. Het gaat hier ook om een forse stijging: 137 bekeuringen tegenover 507. Zij hebben bijvoorbeeld geen vaarbewijs, varen te hard in gebieden waar dat niet mag of dragen geen ‘dodemanskoord’. Hierdoor slaat de motor af als er iets gebeurt. Volgens Fleuren mag een boot huren of besturen in veel gevallen zonder vaarbewijs. “Maar je wordt wel geacht de wet te kennen. En ik vrees toch dat er een hele hoop mensen zijn die zich daarin niet verdiepen”, zegt hij. “Zorg dat je goed voorbereid bent en dat je de basisregels kent.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bijna 20% meer boetes voor negeren rood kruis in 2021 - VerkeersNet
Weginspecteurs Rijkswaterstaat. Beeld beeldbank.rws.nl/ Harry van Reeken

Bijna 20% meer boetes voor negeren rood kruis in 2021

Weginspecteurs van Rijkswaterstaat schreven vorig jaar 5.824 boetes uit voor het negeren van een rood kruis. Een jaar eerder waren dat er ruim 4.900 en er is dus sprake van een stijging van circa 19 procent. In totaal werd er een recordaantal boetes uitgedeeld. Zowel op de weg als op het water was het vaak raak, bevestigt Rijkswaterstaat aan de NOS.

Een woordvoerder van de overheidsinstantie laat weten dat mensen steeds vaker lijken te denken dat ze er nog wel langs kunnen en dus het rode kruis negeren “Maar ondertussen zijn er waarschijnlijk wel mensen aan het werk om bijvoorbeeld een incident af te handelen. Er kan ook iets op de weg liggen. Het zijn potentieel gevaarlijke situaties”, aldus woordvoerder Diederik Fleuren in het NOS Radio 1 Journaal.

Hoewel er sprake is van een hoge stijging, is de stijging wel beduidend lager dan in 2020. In dat jaar nam het aantal boetes voor het negeren van een rood kruis namelijk met zelfs 55 procent toe. In 2019 ging het namelijk om 3159 bekeuringen en in 2018 om 1653 stuks.

Aandacht

Chauffeurs hebben niet langer altijd de aandacht op de weg, denkt hij. Dat is te zien aan de stijging van het aantal aanrijdingen met pijlwagens en botsabsorbers. Daarmee waren er in 2021 veertig incidenten en dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van het voorgaande jaar. Er waren daarnaast tien aanrijdingen met voertuigen van de instantie, waarvan twee door het negeren van een rood kruis.

Daarnaast zijn meer mensen bekeurd door mobiele verkeersleiders op het water. Het gaat hier ook om een forse stijging: 137 bekeuringen tegenover 507. Zij hebben bijvoorbeeld geen vaarbewijs, varen te hard in gebieden waar dat niet mag of dragen geen ‘dodemanskoord’. Hierdoor slaat de motor af als er iets gebeurt. Volgens Fleuren mag een boot huren of besturen in veel gevallen zonder vaarbewijs. “Maar je wordt wel geacht de wet te kennen. En ik vrees toch dat er een hele hoop mensen zijn die zich daarin niet verdiepen”, zegt hij. “Zorg dat je goed voorbereid bent en dat je de basisregels kent.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.