
SWOV: ‘Evaluatie onmisbaar om te weten hoe GOW30 uitpakt’
Wat is in de praktijk het gevolg van de nieuwe wegcategorie GOW30 op de verkeersveiligheid en op de doorstroming? Een belangrijk vraagstuk nu steeds meer gemeenten plannen hebben om die wegcategorie te implementeren. Het beantwoorden van die vragen vereist evaluatie-onderzoek. SWOV komt nu met een opzet om de gevolgen voor verkeersveiligheid te meten. Een belangrijke boodschap: “Begin al met onderzoek voordat je de GOW30 implementeert.”
Verder lezen?
Ontwikkel jezelf met vakblad VerkeersNet.
Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit.
Bent u al abonnee van VerkeersNet?
Sinds kort heb ik een speed pedelec om 20 km naar mijn werk te fietsen. Ik moet door een 30km woonwijk. Daar word ik echter van de weg weggetoeterd en afgesneden bij 32/33 km/uur. Ik ben dus terug op het fietspad met 27 km/uur. Voel me niet veilig op de 30 km weg. En 45 km/uur op speed pedelec dat is nagenoeg niet haalbaar. Mijn gemiddelde snelheid zit rond de 25 km/uur.