Auto's en fietsers op 30 kilometer-weg (foto: Paul Voorham/Sweco)

Nemen automobilisten in grotere auto’s meer risico’s?

Bron: Sweco Foto: Paul Haarman

Auto’s worden de laatste jaren steeds groter en zwaarder. Dit zorgt doorgaans voor een verhoogde veiligheid voor de inzittende en dus meer zekerheid voor de automobilist. Tegelijkertijd blijkt uit data dat grote auto’s vaak betrokken zijn bij ongevallen. Zorgt het verhoogde veiligheidsgevoel ín de auto ervoor dat een bestuurder meer risico’s gaat nemen?

Verder lezen?

Ontwikkel jezelf met vakblad VerkeersNet.

Krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de sectoren verkeer en mobiliteit.

Start abonnement

Overzicht alle abonnementen

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

6 reacties op “Nemen automobilisten in grotere auto’s meer risico’s?”

Martin Kroon|14.02.22|17:15

Behalve de grootte van de auto (dickpic-effect?) zijn vooral het motorvermogen en de prestaties (in EV de acceleratie) oorzakelijk voor asociaal gevaarlijk rijgedrag. Blijkt uit VS stat. onderzoek ongeval per autotype. Hoe meer macht hoe meer machtsgevoel hoe minder compassie hoe meer dominant gedrag. Daar hebben vrouwen minder last van. Wel zie ik ze meer hardrijden en kleven in snelle auto’s dan in kleinere auto’s die minder uitlokken tot zulk machogedrag!

Suzanne H.|11.02.22|11:34
Suzanne H.|11.02.22|11:32

Een onderzoek dat uitgevoerd werd:

https://link.springer.com/article/10.1007/s10603-022-09511-w?fbclid=IwAR1gSwPSOh7dEtjUHXyeqB7zlHjk7xRZ-Rc2yrmo6hlOA4EY-0xqSE68avQ

The Car Cushion Hypothesis: Bigger Cars Lead to More Risk Taking—Evidence from Behavioural Data | SpringerLink
Car traffic and accidents involving cars create an enormous societal cost, particularly in terms of negative consequences for public health. Mitigating these effects is a daily concern for public and private institutions and people around the world. At least a subset of accidents is attributable to the amount of risk drivers allow in their driving and in related behaviour like mobile phone use …
link.springer.com

Matthijs Dicke-Ogenia|10.02.22|14:08

Ik sta regelmatig op rotondes en kruispunten te schouwen. Wat me opvalt bij rotondes is dat weggebruikers in een hoge auto eerder en meer gas geven op een rotonde. Mijn conclusie is dat ze beter overzicht hebben of menen beter overzicht te hebben en daardoor die keuze durven te maken, en wellicht zich daar ook wel eens in vergissen. De hogere snelheid en de keuze door te rijden (immers ze hebben geconcludeerd dat ze de rotonde kunnen verlaten) leidt dan tot een ongeval.

Miguel Vertriest|10.02.22|13:24

Hoe rijker je bent, hoe asocialer in het verkeer. Kort door de bocht de conclusie uit deze studies: https://www.pnas.org/content/109/11/4086 “upper-class drivers were significantly more likely to drive through the crosswalk without yielding to the waiting pedestrian”

Milagro de la Música|10.02.22|12:20

Verhoogd veiligheidsgevoel klinkt als een klinische omschrijving van een maatschappelijk probleem. De samenleving individualiseert. Steeds minder mensen houden zich aan de regels. Dat is zichtbaar in het verkeer. “Ik bepaal zelf wel hoe hard ik rijd”. Een deel van de samenleving heeft geprofiteerd van de economische groei en kan zich een SUV veroorloven. Auto’s die onafhankelijkheid bevestigen. Dat kan asociaal rijgedrag uitlokken.
Het is maar een theorie. Maar wel interessant voor een onderzoek

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.