Steps, antwerpen, slimme mobiliteit BEELD VerkeersNet

België verbiedt steps voor jongeren onder 16 jaar

Elektrische steps in Antwerpen. BEELD VerkeersNet

Het is niet logisch dat kinderen van twaalf jaar in België de weg op mogen met een gemotoriseerde step die een maximumsnelheid kan halen van 25 kilometer per uur. Er komt daarom een minimumleeftijd voor het gebruik hiervan, namelijk 16 jaar. De regelgeving moet later dit jaar van start gaan.

Eind 2021 formuleerde Vias institute verschillende aanbevelingen om de wegcode aan te passen, waaronder het voorstel om deze toestellen voor kinderen te verbieden. In 2021 raakten namelijk 130 jongeren onder de 16 jaar gewond bij een ongeval met een e-steps. Het instituut wijst erop dat het weliswaar makkelijk lijkt om ze te gebruiken, maar dat ze vanwege de kleine wieltjes helemaal niet zo eenvoudig te hanteren zijn. De voorstellen van Vias institute worden nu concreet, waardoor het binnenkort voor jongeren onder de 16 jaar om met dit vervoersmiddel op de openbare weg te zitten, behalve in bepaalde zones.

Aanvullende voorstellen

Er komen nog meer voorwaarden aan het rijden met dit vervoersmiddel. De voertuigen helemaal niet meer welkom op de stoep als de nieuwe regelgeving ingaat. Dat mag momenteel nog wel, zolang de step niet harder rijdt dan stapvoets. Maar tegelijkertijd is het bijna onmogelijk om langzamer te rijden dan 5 tot 6 kilometer per uur en de meeste gebruikers rijden harder dan dat. Dit zorgt voor verkeersonveilige situaties en simpelweg voor ongemak voor voetgangers.

België krijgt verder parkeerzones waar gebruikers deze steps kwijt kunnen. In bepaalde steden geldt voor deelsteps soms een plaatselijk parkeerverbod of zijn er zones aangeduid voor het stallen van deelsteps. Maar op andere plekken worden deelsteps gewoon op het trottoir achtergelaten en zo een gevaar vormen voor voetgangers. Daarom worden in de nieuwe voorstellen bepaalde parkeerzones gemaakt waar de gebruikers hun rit kunnen eindigen en hun step stallen.

Het blijkt dat ruim een kwart van alle ongevallen in het donker of bij beperkte zichtbaarheid plaatsvindt. Dit zou kunnen komen omdat het achterlicht op een step zich erg laag bij de grond bevindt en dus niet altijd even goed zichtbaar is. Straks zijn daarom reflectoren en een witte fluorescerende band aan de zijkant verplicht. Het Vias institute is blij dat er maatregelen worden genomen om de zichtbaarheid te vergroten, al had het liever gezien dat de gebruiker ook voor een fluorescerend vest kan kiezen. “Op sommige modellen van elektrische steps is het moeilijk om reflectoren aan te brengen.”

Als laatste wordt het verboden om met meer dan één persoon op een step te rijden. Het is vrijwel onmogelijk om de step veilig te besturen als er meer dan één persoon zich op het vervoersmiddel bevindt, maar tot nog toe verbiedt de wegcode dit niet expliciet. Dat wordt in de nieuwe regelgeving wel duidelijk. Het Vias institute noemt dit een ‘goede ontwikkeling’.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.