Ambulance FOTO Archief TaxiPro
Verkeersdoden

Laagste aantal autorijders omgekomen in twintig jaar

Ambulance FOTO Archief TaxiPro

Het aantal dodelijke verkeersslachtoffers is in 2021 met 4,6 procent gedaald ten opzichte van een jaar eerder. Het aantal verkeersdoden dat viel onder autorijders is in vijftien jaar niet zo laag geweest. Het aantal dodelijke fietsslachtoffers is bijna tien procent lager dan in 2020. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS).

In 2020 vielen er 610 dodelijke slachtoffers en dat waren er vorig jaar 582. Dat is opnieuw een daling, want in 2019 kwamen er 661 mensen om en in 2018 678. Tegelijkertijd is het niet de daling waarop door overheden en verkeersveiligheidsorganisaties wordt ingezet. Het streven was dat het aantal slachtoffers al in 2020 gedaald zou zijn tot maximaal 500. Bovendien was 2021 nog steeds een afwijkend jaar vanwege de lockdowns en coronamaatregelen. Wel wijst CBS erop dat het aantal verkeersdoden is gehalveerd ten opzichte van het jaar 2000.

Fietsers vaak slachtoffer

De meeste dodelijke slachtoffers vielen bij fietsers, namelijk een derde van alle verkeersdoden. Van de 207 fietsslachtoffers waren er tachtig e-bikers. Recentelijk onderzoek dat is uitgevoerd door VeiligheidNL liet zien dat gebruikers van een e-bike nauwelijks veel meer risico lopen om dodelijk gewond te raken dan gebruikers van een normale fiets. Hoewel er iets minder fietsers zijn overleden, geeft CBS aan dat het aantal dodelijke fietsslachtoffers eigenlijk al jaren redelijk stabiel is.

Deze CBS-cijfers bevestigen de conclusie van VeiligheidNL dat vooral ouderen zich in de risicogroep bevinden. Het aantal tachtigplussers dat omkwam is in 2021 gestegen van 108 naar 117. In de leeftijdsgroep tussen 60 en 80 jaar oud nam het aantal verkeersdoden iets af, namelijk van 198 in 2020 naar 177 in 2021. Er vielen dertien fietsdoden in de leeftijdscategorie tussen de 15 en 25 jaar oud. Dat is vijf meer dan een jaar eerder.

Een stijging is verder op te merken bij de hoeveelheid slachtoffers onder motorrijders en bestuurders van brom- en snorfietsen. Er overleden 52 motorrijders en 49 bromfietsers. Dat is een stijging van respectievelijk 8 en 16 procent. Zuid-Holland en Gelderland waren de provincies waarin de meeste mensen in het verkeer omkwamen. Een jaar eerder waren dat nog Noord-Brabant en Noord-Holland. Voor het eerst in zeven jaar voert Noord-Brabant de ranglijst niet aan. In Zeeland halveerde het aantal verkeersdoden.

Eenzijdige ongevallen

Iets meer dan de helft van de dodelijke ongevallen gebeurt door een botsing met een rijdend voertuig. In de rest van de gevallen ging het om een eenzijdig ongeluk.Daarvan was nog eens 26 procent een ongeval zonder botsing. Dit betekent dat zij bijvoorbeeld omkwamen door van de fiets te vallen, onderuit te gaan met de motor of bijvoorbeeld door over de kop te slaan met de auto.

Deze week wees het onderzoek van VeiligheidNL uit dat dergelijke eenzijdige ongevallen veelal plaatsvinden door een gedragsfout. Daarom pleiten de ANWB, de Fietsersbond en de RAI Vereniging voor aanpassingen aan de infrastructuur, zodat een fout niet direct zulke ernstige gevolgen heeft.

Lees ook:

Eigen gedrag oorzaak van 44% fietsongevallen

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur voor VerkeersNet en schrijft daarnaast voor verschillende andere vakbladen van Promedia Group, zoals OVPro.nl en TaxiPro.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.