Snorfiets op de korrel

Begin 2011 wil minister Schultz de kamer laten weten hoe ze de snorscooters denkt te gaan aanpakken. DVS doet op dit ogenblik onderzoek naar de verkeersveiligheid van deze tweewielers. Voorlopig kunnen gemeenten eventueel zelf snorfietsen weren van het fietspad.

Dit blijkt uit het antwoord van de minister op Kamervragen waar GroenLinks en SP vinden dat strenger moet worden opgetreden tegen brom- en snorfietsen. Ze willen als het even kan de bromfiets ook buiten de bebouwde kom naar de weg verwijzen in plaats van naar het fietspad.  De minister gaat daar niet op in maar stelt wel dat wegbeheerders zelf kunnen regelen – door de plaatsing van bepaalde verkeersborden – dat fietsers zijn toegestaan op een bepaald weggedeelte, maar snorfietsers niet. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de plaatsing van verkeersbord G11 (“verplicht fietspad”) met daaronder een onderbord met de tekst: “snorfietsen niet toegestaan” of aan de plaatsing van verkeersbord C12 (“gesloten voor alle motorvoertuigen”). Verder erkent de minister dat de bestuurder van een snorfiets op een rollentestbank vanwege foutmarges pas vervolgd kan worden wanneer een snelheid van meer dan 39 km/uur gemeten wordt. ’Ik zou graag zien dat deze marges verkleind worden maar ik ben daarbij afhankelijk van de nauwkeurigheid van de techniek. Het Nederlands Meetinstituut onderzoek inmiddels op mijn verzoek of die marge omlaag kan.’

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.