Alcoholcontrole politie
SWOV-rapport

‘Alcohol- en drugsgebruik in het verkeer moeilijk te meten’

Agent doet een alcoholcontrole tijdens een 100% controle in Rotterdam. ANP, 2021

Het ontbreekt in Nederland aan een geschikte methode om te meten hoeveel bestuurders onder invloed van alcohol en drugs achter het stuur kruipen. Dat stelt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) in het rapport ‘Het meten van alcohol- en drugsgebruik in het verkeer tijdens reguliere politiesurveillances’.

De grootschalige fuikcontroles zijn de gebruikelijke bron voor gegevens over alcohol- en drugsgebruik onder automobilisten. Door social media weten automobilisten deze controles echter steeds vaker te ontwijken. ‘Daarom geven de gegevens die verkregen worden tijdens grootschalige fuikcontroles waarschijnlijk een te optimistisch beeld en wordt een kleinere omvang van het rijden onder invloed gemeten dan er in werkelijkheid is’, zo staat in het rapport. Bovendien wordt er bij dit type controles alleen op alcohol gecontroleerd en niet op drugs.

Reguliere politiesurveillances

Metingen gebaseerd op aselecte controles tijdens reguliere politiesurveillances op verschillende locaties, bieden volgens SWOV mogelijkheden om ook zicht te krijgen op drugs in het verkeer. In samenwerking met de politie werd in het najaar van 2021 pilot-onderzoek uitgevoerd.

De opzet was om tijdens elk van de controles minstens één voertuig aselect staande te houden en de bestuurder op straat te testen op zowel alcohol- als drugsgebruik. De pilot geeft inzicht in hoeverre de combinatie van reguliere politiesurveillance en testen van bestuurders op zowel alcohol als drugs praktisch haalbaar is. In drie politieregio’s, Noord-Nederland, Noord-Holland en Zeeland – West-Brabant, werden in totaal 443 automobilisten staande gehouden en gecontroleerd op alcohol en/of drugs, 383 bestuurders zijn zowel op alcohol als op drugs getest.

Voor-en nadelen proefopzet

Een belangrijke meerwaarde van deze manier van prevalentiemeting is dat de invloed van sociale media zeer beperkt is, in tegenstelling tot grootschalige fuikcontroles.

Maar deze werkwijze heeft ook nadelen, zo laat de proefopzet zien. Een van de grootste nadelen is dat politieagenten het niet als erg motiverend of zinvol ervaren om slechts één bestuurder per locatie te testen. Een mogelijk alternatief voor beide vormen van prevalentiemeting zou een kleinschaliger fuikcontrole zijn, die kortere tijd op een locatie staat en die alle staande gehouden bestuurders op zowel op alcohol als op drugs test.

Lees ook: 

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Marloes Kanselaar

Marloes Kanselaar is vaste redacteur voor VerkeersNet en werkt nauw samen met de redacteuren van OVPro.nl en TaxiPro.nl. Na een studie Journalistiek werkte ze voor het AD/Rotterdams Dagblad en deed ze commerciële schrijfervaring op bij webwinkel Coolblue. Een Rotterdamse in hart en nieren, die de lezer van VerkeersNet graag op de hoogte houdt van alle ontwikkelingen in de verkeers-en mobiliteitswereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.