Dode hoek

GroenLinks wil pick-uptrucks weren uit Rotterdamse woonwijken

Ford pick-uptruck mag niet meer rondrijden in Rotterdam als het aan GroenLinks ligt. Foto: Pixabay.

De fractie van GroenLinks in de Rotterdamse gemeenteraad wil dat het stadsbestuur gaat kijken of zogeheten pick-uptrucks geweerd kunnen worden uit Rotterdamse woonwijken. Volgens de partij zorgen deze voertuigen voor onnodig gevaar voor overige verkeersdeelnemers.

De partij baseert zich op Amerikaans onderzoek waaruit blijkt dat kwetsbare weggebruikers een grotere kans hebben op overlijden als ze aangereden worden door een groot voertuig. “We zien steeds vaker pick-uptrucks en andere grotere voertuigen in Rotterdam rondrijden en parkeren in de binnenstad. Bewoners, ondernemers en het stads- en streekvervoer ondervinden hier veel hinder van en er heersen veel zorgen over de verkeersveiligheid met pick-uptrucks met name in de woonwijken waar veel kinderen spelen”, aldus raadslid Marvin Biljoen in een brief aan burgemeester en wethouders.

Volgens GroenLinks blijkt uit het onderzoek naar de zogeheten blinde hoek dat dertien kinderen voor een pick-uptruck op de straat kunnen zitten voordat een bestuurder dit opmerkt. Veel ouders maken zich volgens de partij zorgen over pick-uptrucks in hun woonwijken. De gemeente kan op bepaalde plaatsen en wegen met een zogeheten aanwijzingsbesluit een verbod instellen op het parkeren van grote voertuigen.

Parkeren

Biljoen vraag in de brief aan het stadsbestuur ook naar de regelgeving omtrent het parkeren van de pick-uptrucks. Rotterdam heeft een aparte regelgeving voor het parkeren van grote voertuigen binnen de bebouwde kom. “In de APV staat dat het verboden is een voertuig dat langer is dan 6 meter of hoger dan 2,4 meter te parkeren op de weg voor woningen of bedrijfsgebouwen. De populaire Dodge RAM 1500 (2022) die steeds vaker in Rotterdam is 2084mm breed en 6142mm lang – zonder trekhaak”, schrijft Biljoen.

“Grote voertuigen zoals de Dodge RAM bezetten standaard twee parkeerplekken.” De fractie van GroenLinks vraagt zich af waarom niet gehandhaafd wordt op voertuigen die twee parkeerplekken in beslag nemen.

Luchtkwaliteit

De partij vermoedt verder dat de pick-uptrucks een meer dan gemiddeld brandstofverbruik hebben en vraagt het gemeentebestuur te kijken welk effect de uitstoot van deze categorie voertuigen heeft op de luchtkwaliteit in Rotterdam.

GroenLinks, dat twee weken geleden de vragen indiende, had het stadsbestuur gevraagd om uiterlijk woensdag met antwoorden te komen. De burgermeesters en wethouders hebben gevraagd om uitstel in de beantwoording tot uiterlijk 22 november.

Lees ook:

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Sander van vliet

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.