Nieuwe proef met ISA

In Zuid-Holland wordt een proef gehouden ISA. Zo’n 80 automobilisten krijgen een kastje in de auto waardoor niet harder kunnen rijden dan de plaatselijke maximumsnelheid.

Het ministerie van Infrastructuur en milieu heeft twee technische systemen laten uitwerken: een snelheidsslot en een snelheidsmonitor. Bij een snelheidsslot kan het voertuig niet harder rijden dan de geldende snelheidslimiet. Bij een snelheidsmonitor krijgt de bestuurder feedback over de gereden snelheid en overschrijdingen van de snelheidslimiet. Als het systeem meerdere overschrijdingen registreert wordt aan het gedrag de consequentie verbonden dat de snelheidsmonitor voor een bepaalde tijd omschakelt in een snelheidsslot, zodat de bestuurder niet meer sneller kan rijden dan is toegestaan.
Om de effecten op het gedrag van de deelnemers goed in kaart te kunnen brengen kent de pilot een looptijd van 7 maanden met een voor-, hoofd- en nameting. In de voor- en nameting zit het systeem in het voertuig, maar is het alleen voor data-inwinning ingeschakeld, niet voor fysieke gedragsbeperking of feedback. Daarnaast worden de systemen zelf gedurende de proef nauwkeurig onder de loep genomen om de technische mogelijkheden en onmogelijkheden goed in kaart te brengen.
In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu zoeken de deelnemende bedrijven Oranjewoud, Technolution en DTV Consultants naar testrijders uit de provincies Noord- en Zuid-Holland die mee willen werken aan een drie maanden durende proef.

Overigens is het principe van ISA niet nieuw. Wereldwijd vinden al jarenlang proeven plaats met de zogenaamde Intelligente Snelheidsadaptie. Al in de jaren negentiger werden in Nederland proeven gedaan in Tilburg. En op dit ogenblik loopt een grootschalige ISA-proef in Londen. Behalve de vraag of automobilisten een dergelijke ingreep accepterem, vormen juridische belemmeringen rond de aansprakelijkheid tot nu toe nog een hindernis om tot grootschalige invoering over te gaan.

.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Nieuwe proef met ISA - VerkeersNet

Nieuwe proef met ISA

In Zuid-Holland wordt een proef gehouden ISA. Zo’n 80 automobilisten krijgen een kastje in de auto waardoor niet harder kunnen rijden dan de plaatselijke maximumsnelheid.

Het ministerie van Infrastructuur en milieu heeft twee technische systemen laten uitwerken: een snelheidsslot en een snelheidsmonitor. Bij een snelheidsslot kan het voertuig niet harder rijden dan de geldende snelheidslimiet. Bij een snelheidsmonitor krijgt de bestuurder feedback over de gereden snelheid en overschrijdingen van de snelheidslimiet. Als het systeem meerdere overschrijdingen registreert wordt aan het gedrag de consequentie verbonden dat de snelheidsmonitor voor een bepaalde tijd omschakelt in een snelheidsslot, zodat de bestuurder niet meer sneller kan rijden dan is toegestaan.
Om de effecten op het gedrag van de deelnemers goed in kaart te kunnen brengen kent de pilot een looptijd van 7 maanden met een voor-, hoofd- en nameting. In de voor- en nameting zit het systeem in het voertuig, maar is het alleen voor data-inwinning ingeschakeld, niet voor fysieke gedragsbeperking of feedback. Daarnaast worden de systemen zelf gedurende de proef nauwkeurig onder de loep genomen om de technische mogelijkheden en onmogelijkheden goed in kaart te brengen.
In opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu zoeken de deelnemende bedrijven Oranjewoud, Technolution en DTV Consultants naar testrijders uit de provincies Noord- en Zuid-Holland die mee willen werken aan een drie maanden durende proef.

Overigens is het principe van ISA niet nieuw. Wereldwijd vinden al jarenlang proeven plaats met de zogenaamde Intelligente Snelheidsadaptie. Al in de jaren negentiger werden in Nederland proeven gedaan in Tilburg. En op dit ogenblik loopt een grootschalige ISA-proef in Londen. Behalve de vraag of automobilisten een dergelijke ingreep accepterem, vormen juridische belemmeringen rond de aansprakelijkheid tot nu toe nog een hindernis om tot grootschalige invoering over te gaan.

.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.