Dockshelters gevaar voor verkeersveiligheid

Een manier om efficiënt grote hoeveelheden te laden of te lossen is een dockshelter. In het westen van het land komen steeds meer dockshelters dichtbij de openbare weg. Dit is niet gunstig voor de verkeersveiligheid, zo vindt verkeersexpert Rien Visser van de provincie Zuid Holland.

Dockshelters zijn los- en laadplatforms aansluitend aan een hal of loods. Ze zijn meestal half verdiept zodat
binnen in de hal de goederen op niveau geladen kunnen worden. Een dockshelter bestaat uit een
deurconstructie, waar een vrachtwagen voor kan gaan staan, waardoor de vrachtwagen van binnenuit
geladen kan worden. Door de beperkte ruimte op eigen terrein komen de dockshelters soms dichtbij de openbare weg te liggen.
Er ontstaan daardoor problemen met de verkeersveiligheid, aldus Visser. Om gebruik te maken van de dockshelter staan de vrachtauto’s namelijk stil op de openbare weg en draaien dan achteruit via aanwezige fiets- en voetpaden en bermen de dockshelter in.
‘Het probleem is niet alleen met infrastucturele maatregelen op te lossen. We hebben hier ook te maken met de regelgeving en richtlijnen op het gebied van bouwvergunningen. Het zou onderzocht moeten worden of de gemeenten de bedrijven kunnen verplichten om op eigen terrein te kunnen draaien, keren en laden en lossen, zodat de openbare weg vrij blijft en er niet gemanoeuvreerd behoeft te worden op de openbare weg’, aldus Visser.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.