Openbare verlichting scheelt verkeersslachtoffers

Openbare verlichting kan het aantal verkeersongevallen met vele tientallen procenten terugdringen. Op sommige wegen daalt het aantal dodelijke ongevallen met bijna 90%, zo blijkt uit Noors onderzoek.

In de nieuwe Factsheet ‘Openbare verlichting’ zet de SWOV de onderzoeksresultaten van de afgelopen jaren op een rij. Vooral een Noors onderzoek (gepubliceerd in het Handbook Of Road Safety Measures) komt tot opvallende conclusies. Op voorheen onverlichte wegen daalt het aantal ongevallen spectaculair als verlichting wordt aangebracht. Dat geldt vooral het landelijk gebied. Dodelijke ongevallen verminderen daar tot -87%, ongevallen met gewonden met 26% en ongevallen met blikschade met 27%.Maar ook binnen de bebouwde kom valt winst te behalen. Ongevallen met alleen blikschade op kruispunten verminderen in zowel landelijke als stedelijke gebieden met zo’n 30% als verlichting wordt aangebracht. Volgens de Noorse onderzoekers is het verlichten van wegen die voorheen onverlicht waren op de meeste wegen (uitgezonderd de autosnelweg) kosteneffectief vanaf een verkeersintensiteit van 15.000 voertuigen per dag of hoger.

Onderzoek naar het dimmen van bestaande verlichting levert wisselende conclusies op. Nederlands onderzoek uit 1998 meldt dat onder gunstige omstandigheden (lage verkeersintensiteit, droog weer) zonder problemen een veel lager lichtniveau gehanteerd kan worden, namelijk 20% van het normale niveau. Een internationale analyse wijst echter uit dat een halvering van het verlichtingsniveau gepaard gaat met een toename van ongeveer 17% aan letselongevallen en 27% aan ongevallen met alleen blikschade.
.
.
.Direct te bestellen bij Bol.com via Verkeersnet:

.[raw][/raw]

 

 

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Openbare verlichting scheelt verkeersslachtoffers - VerkeersNet

Openbare verlichting scheelt verkeersslachtoffers

Openbare verlichting kan het aantal verkeersongevallen met vele tientallen procenten terugdringen. Op sommige wegen daalt het aantal dodelijke ongevallen met bijna 90%, zo blijkt uit Noors onderzoek.

In de nieuwe Factsheet ‘Openbare verlichting’ zet de SWOV de onderzoeksresultaten van de afgelopen jaren op een rij. Vooral een Noors onderzoek (gepubliceerd in het Handbook Of Road Safety Measures) komt tot opvallende conclusies. Op voorheen onverlichte wegen daalt het aantal ongevallen spectaculair als verlichting wordt aangebracht. Dat geldt vooral het landelijk gebied. Dodelijke ongevallen verminderen daar tot -87%, ongevallen met gewonden met 26% en ongevallen met blikschade met 27%.Maar ook binnen de bebouwde kom valt winst te behalen. Ongevallen met alleen blikschade op kruispunten verminderen in zowel landelijke als stedelijke gebieden met zo’n 30% als verlichting wordt aangebracht. Volgens de Noorse onderzoekers is het verlichten van wegen die voorheen onverlicht waren op de meeste wegen (uitgezonderd de autosnelweg) kosteneffectief vanaf een verkeersintensiteit van 15.000 voertuigen per dag of hoger.

Onderzoek naar het dimmen van bestaande verlichting levert wisselende conclusies op. Nederlands onderzoek uit 1998 meldt dat onder gunstige omstandigheden (lage verkeersintensiteit, droog weer) zonder problemen een veel lager lichtniveau gehanteerd kan worden, namelijk 20% van het normale niveau. Een internationale analyse wijst echter uit dat een halvering van het verlichtingsniveau gepaard gaat met een toename van ongeveer 17% aan letselongevallen en 27% aan ongevallen met alleen blikschade.
.
.
.Direct te bestellen bij Bol.com via Verkeersnet:

.[raw][/raw]

 

 

 

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.