Landbouwverkeer uit de dorpskern dankzij passeerhavens op de provinciale weg

Om de verkeersveiligheid en de leefbaarheid te verbeteren in de kernen van Etten, Terborg en Silvolde heeft de provincie Gelderland de provinciale rondweg gedeeltelijk opengesteld voor landbouwverkeer. Speciale passeerhavens moeten voorkomen dat snelverkeer en tractoren elkaar in de wielen rijden. Ze worden dan ook steeds vaker toegepast.

Landbouwers, waaronder loonbedrijven, worden zo verleid om meer over provinciale wegen te rijden, in plaats van door 30 km-zones en over drempels. Het landbouwverkeer kan er bij achteropkomend verkeer voor kiezen uit te wijken naar de passeerhaven. Dit gebeurt bij Etten op vrijwillige basis. Automobilisten moeten het landbouwverkeer wel de gelegenheid geven om in te voegen.
Een paar jaar geleden deed de provincie al een proef met passeerhavens In het stadje Doesburg en in het Achterhoekse dorp Zelhem. Bij Doesburg werden twee bestaande parkeerhavens verlengd en bij Zelhem werden zes korte parallelstroken aangelegd. Op beide wegen geldt een inhaalverbod. De resultaten waren positief. Daarop werden vorig jaar rond Lochem enkele passeerstroken in gebruik genomen. Ook op andere lokaties – bij Ruurlo en Groenlo – zijn of worden passeerhavens aangelegd, vooral ook weer om tractoren uit de dorpskern te weren. Ook andere provincies, zoals Overijssel en Limburg, passen de passeerhavens toe. Op de N273 in Limburg is de doorstroming en de veiligheid sinds de invoering van verplichte passeerhavens voor landbouwverkeer verbeterd. Hier was de veiligheid van de fietsers op de parallelwegen het belangrijkste motief.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Landbouwverkeer uit de dorpskern dankzij passeerhavens op de provinciale weg - VerkeersNet

Landbouwverkeer uit de dorpskern dankzij passeerhavens op de provinciale weg

Om de verkeersveiligheid en de leefbaarheid te verbeteren in de kernen van Etten, Terborg en Silvolde heeft de provincie Gelderland de provinciale rondweg gedeeltelijk opengesteld voor landbouwverkeer. Speciale passeerhavens moeten voorkomen dat snelverkeer en tractoren elkaar in de wielen rijden. Ze worden dan ook steeds vaker toegepast.

Landbouwers, waaronder loonbedrijven, worden zo verleid om meer over provinciale wegen te rijden, in plaats van door 30 km-zones en over drempels. Het landbouwverkeer kan er bij achteropkomend verkeer voor kiezen uit te wijken naar de passeerhaven. Dit gebeurt bij Etten op vrijwillige basis. Automobilisten moeten het landbouwverkeer wel de gelegenheid geven om in te voegen.
Een paar jaar geleden deed de provincie al een proef met passeerhavens In het stadje Doesburg en in het Achterhoekse dorp Zelhem. Bij Doesburg werden twee bestaande parkeerhavens verlengd en bij Zelhem werden zes korte parallelstroken aangelegd. Op beide wegen geldt een inhaalverbod. De resultaten waren positief. Daarop werden vorig jaar rond Lochem enkele passeerstroken in gebruik genomen. Ook op andere lokaties – bij Ruurlo en Groenlo – zijn of worden passeerhavens aangelegd, vooral ook weer om tractoren uit de dorpskern te weren. Ook andere provincies, zoals Overijssel en Limburg, passen de passeerhavens toe. Op de N273 in Limburg is de doorstroming en de veiligheid sinds de invoering van verplichte passeerhavens voor landbouwverkeer verbeterd. Hier was de veiligheid van de fietsers op de parallelwegen het belangrijkste motief.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.