Zakelijke automobilisten willen telefoonprotocol

Bijna de helft van de zakelijke rijders die werken bij een bedrijf zonder richtlijnen over bellen in de auto, wil dat hun werkgever hiervoor een gedragscode opstelt. De belangrijkste reden hiervoor is dat dergelijke richtlijnen een rustiger en veiliger gevoel geven tijdens het rijden.

Is er geen gedragscode, dan voert 16% van de ondervraagden onderweg onderhandelingen of uitgebreide gesprekken. Dat terwijl 86% van de zakelijke automobilisten op de hoogte is van het feit dat bellen ten koste gaat van de aandacht voor het verkeer. Zo blijkt uit onderzoek dat VVN liet uitvoeren onder zakelijke rijders. De uitkomsten van het onderzoek werden gepresen-teerd bij de start van de campagne ‘Een beetje chauffeur laat zich niet afleiden’. Met deze campagne willen VVN, het ministerie van IenM en campagnepartners automobilisten bewust maken van de risico’s van het gebruik van telefoon en andere elektronische apparatuur tijdens het rijden. Er is al een flink aantal bedrijven dat richtlijnen heeft over bellen in de auto. Zeven van hen spelen een voorbeeldrol tijdens de campagne. Bij de kick-off presenteerden zij hun telefoonprotocol, waarmee zij hun medewerkers en andere weggebruikers willen beschermen tegen de risico’s van bellen in de auto. De deelnemende bedrijven zijn Esso (Exxon Mobile), Schenk Papendrecht BV, Shell, BP, Tata Steel, Gasunie en UPS Nederland. Brancheorganisaties EVO en VNA steunen de campagne en roepen hun leden op een telefoonprotocol op te stellen. De voorbeeldbedrijven kennen ieder een eigen aanpak. Zo verbiedt Esso zijn werknemers al sinds 2004 om te bellen tijdens het rijden, hanteert Tata Steel de regel ‘motor aan, telefoon uit’ en heeft Schenk een systeem in zijn auto’s waarmee de telefoon blokkeert wanneer de handrem van de auto eraf gaat.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.