Dodehoek waarschuwingssystemen zorgen voor eenderde minder dodelijke slachtoffers

Een waarschuwingssysteem op vrachtauto’s leidt tot een afname van het aantal dodelijke slachtoffers onder fietsers of voetgangers als gevolg van dodehoekongevallen met ruim 30 procent. Tot deze conclusie komt het onderzoekinstituut van de Duitse verzekeraars (Unfallforschung der Versicherer¬†UDV).

Het systeem dat werd onderzocht bestond uit sensoren die fietsers in de dode hoek voor- en naast de vrachtauto signaleren waarna de chauffeur wordt gewaarschuwd. Behalve een reductie van 31,4% van de dodelijke slachtoffers zou ook het aantal zwaargewonden ten gevolge van dodehoekongevallen sterk dalen, met 43,5%. Als met alle vrachtauto-ongevallen in ogenschouw neemt, zou dit een reductie betekenen van 4,4% van het aantal ongevallen.
Een dergelijk systeem wordt in Duitsland al ingebouwd door Daimler Trucks. In ons land zijn ook verschillende onderzoeken gedaan naar deze voorziening, onder meer door Connekt. Die concludeerde vorig jaar dat er nog veel valt te verbeteren aan dergelijke systemen. Ze moeten veel eerder ingrijpen, wil een ongeval vermeden kunnen worden. En met de huidige stand van de techniek zou dat nog nauwelijks te realiseren zijn.

Overigens zou een dergelijk systeem ook voor bussen winst opleveren, aldus het onderzoekinstituut. Zo’n systeem zou onder meer ongevallen bij het aan- en wegrijden van haltes een rol kunnen spelen. Het zou leiden tot een reductie van busongevallen met 2,3% en het aantal zwaargewonden door ongevallen met 4,1% reduceren.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.