Minister laat zich niet uit over verschillen ongevallencijfers SWOV en VIA

Minister Schultz houdt zich op de vlakte als het gaat over de kwaliteit van de verkeersongevallencijfers zoals adviesbureau VIA die naar buiten brengt. ‘Ik waardeer het initiatief maar de kwaliteit van de statistieken is voor verantwoordelijkheid van VIA.’ ¬†Zelf houdt ze het op de SWOV-cijfers.

Ze antwoordt dit op Kamervragen naar aanleiding van de nieuwe verkeersveiligheidsapplicatie van VIA. Daarmee is onder meer te zien hoe het met de verkeersonveiligheid op gemeentelijk niveau is gesteld. Gezien de groeiende onzekerheid binnen de verkeerswereld over het werkelijk aantal verkeersgewonden, vooral nu de kwaliteit van de registratie door de politie afneemt, gebruikt VIA daarvoor een andere methode dan de SWOV. Het bureau hoogt de cijfers uit de politieregistratie op met behulp van gegevens uit het Landelijke Medische Registratie (LMR). Daarnaast gebruikt VIA volgens de minister ook een andere selectie van de ernstig gewonden dan de SWOV.
‘De SWOV maakt geen uitsplitsing naar gemeentelijk niveau, omdat daarvoor te weinig betrouwbaar cijfermateriaal beschikbaar is voor een wetenschappelijk verantwoorde onderbouwing’, aldus de minister. Wel waardeert de minister het initiatief van VIA om met een nieuwe rekenmethode de verkeerssituatie per gemeente inzichtelijk te maken. ‘De informatie van VIA kan bijdragen aan het vergroten van het inzicht van de verkeersveiligheid per gemeente. De kwaliteit van de statistieken is wel voor verantwoordelijkheid van VIA.’
Over het feit dat de VIA app – op basis van TomTom data – laat zien dat op alle wegtypen gemiddeld te hard wordt gereden laat de minister zich niet uit. ‘Het ministerie houdt niet systematisch gegevens bij van gereden snelheden op het onderliggende wegennet. Ik kan daarom geen inhoudelijke reactie gegeven op deze cijfers.’ De conclusie van VIA dat veel Nederlandse gemeenten onveiliger zijn dan gedacht deelt de minister in ieder geval niet.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Minister laat zich niet uit over verschillen ongevallencijfers SWOV en VIA - VerkeersNet

Minister laat zich niet uit over verschillen ongevallencijfers SWOV en VIA

Minister Schultz houdt zich op de vlakte als het gaat over de kwaliteit van de verkeersongevallencijfers zoals adviesbureau VIA die naar buiten brengt. ‘Ik waardeer het initiatief maar de kwaliteit van de statistieken is voor verantwoordelijkheid van VIA.’ ¬†Zelf houdt ze het op de SWOV-cijfers.

Ze antwoordt dit op Kamervragen naar aanleiding van de nieuwe verkeersveiligheidsapplicatie van VIA. Daarmee is onder meer te zien hoe het met de verkeersonveiligheid op gemeentelijk niveau is gesteld. Gezien de groeiende onzekerheid binnen de verkeerswereld over het werkelijk aantal verkeersgewonden, vooral nu de kwaliteit van de registratie door de politie afneemt, gebruikt VIA daarvoor een andere methode dan de SWOV. Het bureau hoogt de cijfers uit de politieregistratie op met behulp van gegevens uit het Landelijke Medische Registratie (LMR). Daarnaast gebruikt VIA volgens de minister ook een andere selectie van de ernstig gewonden dan de SWOV.
‘De SWOV maakt geen uitsplitsing naar gemeentelijk niveau, omdat daarvoor te weinig betrouwbaar cijfermateriaal beschikbaar is voor een wetenschappelijk verantwoorde onderbouwing’, aldus de minister. Wel waardeert de minister het initiatief van VIA om met een nieuwe rekenmethode de verkeerssituatie per gemeente inzichtelijk te maken. ‘De informatie van VIA kan bijdragen aan het vergroten van het inzicht van de verkeersveiligheid per gemeente. De kwaliteit van de statistieken is wel voor verantwoordelijkheid van VIA.’
Over het feit dat de VIA app – op basis van TomTom data – laat zien dat op alle wegtypen gemiddeld te hard wordt gereden laat de minister zich niet uit. ‘Het ministerie houdt niet systematisch gegevens bij van gereden snelheden op het onderliggende wegennet. Ik kan daarom geen inhoudelijke reactie gegeven op deze cijfers.’ De conclusie van VIA dat veel Nederlandse gemeenten onveiliger zijn dan gedacht deelt de minister in ieder geval niet.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.