SWOV: niet zomaar verkeersborden ruimen

Zoveel mogelijk verkeersborden opruimen, zoals sommige politici voorstaan, is veel te kort door de bocht. De SWOV zegt in een reactie op alle commotie dat niet goed is in te zien dat het zonder meer laten verdwijnen van borden de verkeersveiligheid ten goede zal komen.

Wel blijkt uit onderzoek dat een automobilist slechts 10 tot 20% van de verkeersborden die hij passeert, spontaan opmerkt, aldus de SWOV. Dat wekt de indruk dat verkeersborden maar weinig kunnen bijdragen aan de veiligheid op de weg. De SWOV: ‘Inderdaad lijken ervaren bestuurders bij voorkeur af te gaan op natuurlijke aanwijzingen op en om de weg, zonder daarbij veel behoefte te hebben aan borden. Toch zijn aanwijzingen noodzakelijk voor de verkeersveiligheid – dat geldt althans voor belangrijke verkeersregels zoals snelheidslimiet, open- of gesloten-verklaring, rijrichting, plaats op de weg en voorrang. Deze regels zijn dermate cruciaal voor het voorkomen van gevaarlijke situaties dat er alles aan gedaan moet worden om de betreffende boodschap over te brengen aan alle weggebruikers (ervaren en onervaren) en onder alle omstandigheden (goed en slecht zicht).’

Maar als er in een bepaalde wegsituatie te veel borden staan, vallen de borden die echt moeten worden gezien minder goed op. Een sanering van die situaties en dus van overbodige borden is dan wel wenselijk, vindt ook de SWOV.
Wat misschien ook helpt is om onderscheid aan te brengen tussen belangrijke en minder belangrijke borden, stelt de SWOV verder die nader onderzoek wil doen naar de vormgeving van verkeersborden vanuit het oogpunt van opvallendheid, herkenbaarheid en begrijpelijkheid. Ook doet de SWOV de suggestie om borden met snelheidslimiet overal aan het begin van weg(gedeelte) of gebied aan te brengen met zo nodig herhalingen.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.