Gemeenten moeten meebetalen aan oplossen problemen bij overwegen

spoorwegovergangGemeenten moeten in de toekomst gaan meebetalen als ze knelpunten rond lokale overwegen willen oplossen. Dat blijkt uit het Landelijke Verbeterprogramma Overwegen dat staatssecretaris Mansveld naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Het oplossen van de onveiligheid op overwegen werd tot nu toe meestal gezocht in de aanleg van tunnels, het plaatsen van overwegbomen e.d. Met de aanpak van het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen kiest Mansveld een meer integrale aanpak. Naast het aanpakken van de overgangen zelf, kunnen oplossingen ook gevonden worden door middel van een integrale, gebiedsgerichte benadering, waarbij verkeersstromen anders gerouteerd worden, of waar de situatie rond overwegen zo wordt ingericht dat veilig gedrag afgedwongen wordt, aldus Mansveld. Eén van de randvoorwaarden die zullen worden gesteld aan de te realiseren oplossingen is een gezamenlijke financiering van deze oplossing door het Rijk en de regio. Het gaat immers ook om de verkeerssituatie op de kruisende wegen, zo stelt de staatssecretaris.
De eerste stap van het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen is het in kaart brengen van de grootste knelpunten. Er vindt een actualisatie plaats van het de incidentgevoeligheid van alle overwegen. Daarnaast wordt voor alle overwegen in kaart gebracht of er voor de weggebruikers een probleem wat betreft de doorstroming op overwegen is. Vervolgens wordt samen met de decentrale overheden gekeken waar oplossingen nodig zijn.
De ministerie heeft daarvoor €200 miljoen gereserveerd voor de periode 2014 – 2028. En binnen het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer is nog eens €100 miljoen voor de aanpak van overwegen.
Verder loopt er onderzoek naar mogelijkheden om de tijd dat de overweg gesloten is te verkorten. ProRail gaat 600 meetkastjes bij overwegen plaatsen om de dichttijden te meten. Op basis van de resultaten neemt ProRail naar verwachting vanaf 2014 maatregelen om de dichttijd op specifieke overwegen te verkorten.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Gemeenten moeten meebetalen aan oplossen problemen bij overwegen - VerkeersNet

Gemeenten moeten meebetalen aan oplossen problemen bij overwegen

spoorwegovergangGemeenten moeten in de toekomst gaan meebetalen als ze knelpunten rond lokale overwegen willen oplossen. Dat blijkt uit het Landelijke Verbeterprogramma Overwegen dat staatssecretaris Mansveld naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.

Het oplossen van de onveiligheid op overwegen werd tot nu toe meestal gezocht in de aanleg van tunnels, het plaatsen van overwegbomen e.d. Met de aanpak van het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen kiest Mansveld een meer integrale aanpak. Naast het aanpakken van de overgangen zelf, kunnen oplossingen ook gevonden worden door middel van een integrale, gebiedsgerichte benadering, waarbij verkeersstromen anders gerouteerd worden, of waar de situatie rond overwegen zo wordt ingericht dat veilig gedrag afgedwongen wordt, aldus Mansveld. Eén van de randvoorwaarden die zullen worden gesteld aan de te realiseren oplossingen is een gezamenlijke financiering van deze oplossing door het Rijk en de regio. Het gaat immers ook om de verkeerssituatie op de kruisende wegen, zo stelt de staatssecretaris.
De eerste stap van het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen is het in kaart brengen van de grootste knelpunten. Er vindt een actualisatie plaats van het de incidentgevoeligheid van alle overwegen. Daarnaast wordt voor alle overwegen in kaart gebracht of er voor de weggebruikers een probleem wat betreft de doorstroming op overwegen is. Vervolgens wordt samen met de decentrale overheden gekeken waar oplossingen nodig zijn.
De ministerie heeft daarvoor €200 miljoen gereserveerd voor de periode 2014 – 2028. En binnen het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer is nog eens €100 miljoen voor de aanpak van overwegen.
Verder loopt er onderzoek naar mogelijkheden om de tijd dat de overweg gesloten is te verkorten. ProRail gaat 600 meetkastjes bij overwegen plaatsen om de dichttijden te meten. Op basis van de resultaten neemt ProRail naar verwachting vanaf 2014 maatregelen om de dichttijd op specifieke overwegen te verkorten.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.