Publiekscampagne vestigt aandacht op risico’s smartphone in het verkeer

smartphoneHoud in het verkeer je aandacht op de weg en niet op je smartphone. Dat is de boodschap van de publiekscampagne die van start is gegaan.

In de campagne van het ministerie van Infrastructuur en Milieu worden automobilisten en fietsers via onder andere radio- en televisiespots gewezen op de risico’s van het handmatig gebruik van de smartphone in het verkeer.

De campagne wordt met diverse activiteiten ondersteund door onder andere Veilig Verkeer Nederland, de grote telecom-providers en de verkeersveiligheidsorganisatie voor jongeren Team Alert.

Het gebruik van de smartphone is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Inmiddels zijn er in Nederland minstens 8 miljoen smartphones in gebruik. In het gebruik is een verschuiving zichtbaar; mensen bellen minder en gebruiken de smartphone steeds meer voor sociale media en tekstberichten, ook vaak terwijl ze achter het stuur of op de fiets zitten, aldus het ministerie van IenM.

Uit onderzoek blijkt dat de risico’s op een verkeersongeval flink toenemen als iemand tijdens het rijden bezig is met het lezen of schrijven van tekstberichten, mailen en sociale media.

Een op de drie Nederlandse automobilisten zegt wel eens achter het stuur de smartphone te gebruiken. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek schat in dat hierdoor jaarlijks enkele tientallen verkeersdoden vallen.

Uit nieuw onderzoek van het NIPO blijkt dat veel Nederlandse automobilisten zich bewust zijn van de gevaren van het gebruik van de smartphone terwijl ze aan het autorijden zijn. Tegelijkertijd blijken de particuliere automobilist en de zakelijke rijder toch regelmatig tijdens het autorijden de smartphone in de hand te gebruiken voor emailen en sociale media.

Tijdens de campagne, die het hele najaar loopt worden verkeersdeelnemers onder meer via radio en televisiespots, mottoborden en andere communicatiemiddelen gestimuleerd handmatig gebruik van smartphone achterwege te laten als ze aan het rijden zijn.

Ook Veilig Verkeer Nederland en de  telecomproviders, T-Mobile, KPN en Vodafone vragen hier aandacht voor. De politie zal gedurende de campagne extra handhaven.

In de tweede helft van oktober richt de campagne zich aanvullend op fietsende jongeren. De jongerenverkeersorganisatie TeamAlert start dan samen met scholen met educatieve projecten om jongeren te wijzen op de risico’s die ze lopen als ze op de fiets hun smartphone gebruiken.

Uit onderzoek blijkt dat 49 procent van de fietsers wel eens een bericht leest tijdens het fietsen en 35 procent wel eens een bericht verstuurt tijdens het fietsen.

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.