Nog steeds onduidelijkheid over maximumsnelheid op autosnelwegen

130-km-bord-snelweg-300-180Uit een peiling van de ANWB blijkt dat veel weggebruikers nog steeds onduidelijkheid ervaren bij de nieuwe maximumsnelheid op de snelwegen. Door de vele snelheidswisselingen en de onderborden weten veel automobilisten niet waar ze aan toe zijn.

Een meerderheid van de weggebruikers vindt de invoering van 130 km/h als maximumsnelheid een goede maatregel. Deze maatregel wordt vooral gewaardeerd omdat doorrijden prettig gevonden wordt. De helft van de mensen geeft aan ook harder te zijn gaan rijden, hoofdzakelijk omdat ze graag doorrijden als dat kan, maar ook om zich goed aan te passen aan de overige weggebruikers. Hierdoor ontstaat ook het gevoel dat de doorstroming verbetert.

Een kwart van de respondenten waardeert het verhogen van de snelheid naar 130 km/h niet. Eén van de redenen hiervoor is dat ze het voor het milieu slecht vinden. Zij rijden dan ook niet harder omdat dit brandstof scheelt en het voor de reistijd nauwelijks gevolgen heeft. De belangrijkste reden waarom sommige mensen niet enthousiast zijn over de nieuwe maximumsnelheid is dat de verkeerssituatie onduidelijker geworden is.

Van degenen die de nieuwe maximumsnelheid geen goede maatregel vinden, zegt driekwart dat dit komt doordat de verkeerssituatie onduidelijker is geworden met alle verschillende snelheden. Iets wat ook degenen die de maatregel wel positief vinden, erkennen. Maar liefst twee op de drie weggebruikers vinden een jaar na de invoering van de nieuwe snelheden het vaak onduidelijk hoe hard ze mogen rijden. Zo vindt de helft van deze mensen het lastig om te begrijpen wat de maximumsnelheid is als er een uitzondering van de maximumsnelheid op een onderbord staat.

Door de onduidelijkheid raken de mensen in verwarring en rijden ze regelmatig een verkeerde snelheid. Ook zijn wegebruikers veel bezig met de snelheden, waardoor ze afgeleid worden. De onduidelijkheid leidt tot irritatie bij de weggebruikers.

De vele uitzonderingen op de maximumsnelheid maken het ook niet makkelijk. Ruim de helft van de respondenten snapt dat er uitzonderingen op de maximumsnelheid zijn om daarmee de veiligheid, de omgeving of het milieu te dienen. Maar een overgrote meerderheid van ongeveer twee op de drie weggebruikers geeft ook aan dat door de vele snelheidsbeperkingen het onoverzichtelijk wordt. Door de vele wisselende snelheden missen deze mensen regelmatig een bordje.

Er worden ook mogelijke oplossingen aangegeven voor de vele verschillende snelheden. Een ruime meerderheid van de mensen die het nogal eens onduidelijk vinden, mist langs de weg de constante informatie over de geldende snelheid. De beschikbare snelheidsinformatie in de auto wordt nog niet zo goed gewaardeerd.

Meer dan de helft van de weggebruikers gebruikt geen navigatiesysteem om te zien wat de geldende maximumsnelheid is. De belangrijkste reden hiervoor is dat deze informatie vaak niet klopt. Ook degenen die het navigatiesysteem wel gebruiken geven aan zij vaak onjuiste snelheidsinformatie krijgen. Al met al geeft tweederde van de weggebruikers aan ontevreden te zijn over de snelheidsinformatie die het navigatiesysteem aangeeft.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Nog steeds onduidelijkheid over maximumsnelheid op autosnelwegen - VerkeersNet

Nog steeds onduidelijkheid over maximumsnelheid op autosnelwegen

130-km-bord-snelweg-300-180Uit een peiling van de ANWB blijkt dat veel weggebruikers nog steeds onduidelijkheid ervaren bij de nieuwe maximumsnelheid op de snelwegen. Door de vele snelheidswisselingen en de onderborden weten veel automobilisten niet waar ze aan toe zijn.

Een meerderheid van de weggebruikers vindt de invoering van 130 km/h als maximumsnelheid een goede maatregel. Deze maatregel wordt vooral gewaardeerd omdat doorrijden prettig gevonden wordt. De helft van de mensen geeft aan ook harder te zijn gaan rijden, hoofdzakelijk omdat ze graag doorrijden als dat kan, maar ook om zich goed aan te passen aan de overige weggebruikers. Hierdoor ontstaat ook het gevoel dat de doorstroming verbetert.

Een kwart van de respondenten waardeert het verhogen van de snelheid naar 130 km/h niet. Eén van de redenen hiervoor is dat ze het voor het milieu slecht vinden. Zij rijden dan ook niet harder omdat dit brandstof scheelt en het voor de reistijd nauwelijks gevolgen heeft. De belangrijkste reden waarom sommige mensen niet enthousiast zijn over de nieuwe maximumsnelheid is dat de verkeerssituatie onduidelijker geworden is.

Van degenen die de nieuwe maximumsnelheid geen goede maatregel vinden, zegt driekwart dat dit komt doordat de verkeerssituatie onduidelijker is geworden met alle verschillende snelheden. Iets wat ook degenen die de maatregel wel positief vinden, erkennen. Maar liefst twee op de drie weggebruikers vinden een jaar na de invoering van de nieuwe snelheden het vaak onduidelijk hoe hard ze mogen rijden. Zo vindt de helft van deze mensen het lastig om te begrijpen wat de maximumsnelheid is als er een uitzondering van de maximumsnelheid op een onderbord staat.

Door de onduidelijkheid raken de mensen in verwarring en rijden ze regelmatig een verkeerde snelheid. Ook zijn wegebruikers veel bezig met de snelheden, waardoor ze afgeleid worden. De onduidelijkheid leidt tot irritatie bij de weggebruikers.

De vele uitzonderingen op de maximumsnelheid maken het ook niet makkelijk. Ruim de helft van de respondenten snapt dat er uitzonderingen op de maximumsnelheid zijn om daarmee de veiligheid, de omgeving of het milieu te dienen. Maar een overgrote meerderheid van ongeveer twee op de drie weggebruikers geeft ook aan dat door de vele snelheidsbeperkingen het onoverzichtelijk wordt. Door de vele wisselende snelheden missen deze mensen regelmatig een bordje.

Er worden ook mogelijke oplossingen aangegeven voor de vele verschillende snelheden. Een ruime meerderheid van de mensen die het nogal eens onduidelijk vinden, mist langs de weg de constante informatie over de geldende snelheid. De beschikbare snelheidsinformatie in de auto wordt nog niet zo goed gewaardeerd.

Meer dan de helft van de weggebruikers gebruikt geen navigatiesysteem om te zien wat de geldende maximumsnelheid is. De belangrijkste reden hiervoor is dat deze informatie vaak niet klopt. Ook degenen die het navigatiesysteem wel gebruiken geven aan zij vaak onjuiste snelheidsinformatie krijgen. Al met al geeft tweederde van de weggebruikers aan ontevreden te zijn over de snelheidsinformatie die het navigatiesysteem aangeeft.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.