Basiswetten van de fysica toegepast op verkeersveiligheid

Wat heeft de tweede wet van Newton te maken met verkeersveiligheid? Het Belgische Instituut voor de Verkeersveiligheid probeert via de natuurkundeles leerlingen meer betrokken te maken bij verkeersveiligheid.

In een speciale handleiding voor de leerkrachten fysica of wetenschappen van de 2de en 3de graad secundair onderwijs worden de principes uit de fysica uitgelegd die van toepassing zijn op de verkeersveiligheid van passagiers in de wagen.
In de leeftijd beginnen jongeren soms risicogedrag in het verkeer te vertonen. Dit risicogedrag wordt onder meer aangemoedigd door onze huidige maatschappelijke context, waarin de nadruk ligt op snelheid en prestatiegerichtheid, aldus de handleiding. De kennis van fysica kan leerlingen helpen om aan de druk van deze maatschappelijke ideaalbeelden te weerstaan, door wetenschappelijke argumenten aan te reiken die hen het nut van beschermingsmiddelen zoals de helm of de veiligheidsgordel helpen begrijpen.
De brochure legt bijvoorbeeld uit hoe je de wetten van Newton of de wet van behoud van energie toepast op een botsing tussen twee wagens.
Verder analyseert de brochure op een concrete en didactische wijze de wetenschappelijke achtergrond van enkele veelgehoorde slogans uit verkeersveiligheidscampagnes : “Zonder veiligheidsgordel kom een botsing met 100 km/u overeen met een val van de 12de verdieping” of “Bij een botsing ben je 15 keer zwaarder”.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Basiswetten van de fysica toegepast op verkeersveiligheid - VerkeersNet

Basiswetten van de fysica toegepast op verkeersveiligheid

Wat heeft de tweede wet van Newton te maken met verkeersveiligheid? Het Belgische Instituut voor de Verkeersveiligheid probeert via de natuurkundeles leerlingen meer betrokken te maken bij verkeersveiligheid.

In een speciale handleiding voor de leerkrachten fysica of wetenschappen van de 2de en 3de graad secundair onderwijs worden de principes uit de fysica uitgelegd die van toepassing zijn op de verkeersveiligheid van passagiers in de wagen.
In de leeftijd beginnen jongeren soms risicogedrag in het verkeer te vertonen. Dit risicogedrag wordt onder meer aangemoedigd door onze huidige maatschappelijke context, waarin de nadruk ligt op snelheid en prestatiegerichtheid, aldus de handleiding. De kennis van fysica kan leerlingen helpen om aan de druk van deze maatschappelijke ideaalbeelden te weerstaan, door wetenschappelijke argumenten aan te reiken die hen het nut van beschermingsmiddelen zoals de helm of de veiligheidsgordel helpen begrijpen.
De brochure legt bijvoorbeeld uit hoe je de wetten van Newton of de wet van behoud van energie toepast op een botsing tussen twee wagens.
Verder analyseert de brochure op een concrete en didactische wijze de wetenschappelijke achtergrond van enkele veelgehoorde slogans uit verkeersveiligheidscampagnes : “Zonder veiligheidsgordel kom een botsing met 100 km/u overeen met een val van de 12de verdieping” of “Bij een botsing ben je 15 keer zwaarder”.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.