Wielklem vaker ingezet om openstaande boetes te innen

wielklemIn de meeste gemeenten is de wielklem nagenoeg uit het straatbeeld verdwenen. Op kleine schaal gaat de politie in enkele gemeenten nu weer experimenteren met de wielklem als middel om mensen te bewegen hun openstaande verkeersboetes te betalen.

Helemaal verdwenen was de wielklem overigens nog niet. In Amsterdam krijg je een klem van Cition als vijf of meer parkeerboetes open staan. En in Scheveningen bijvoorbeeld wordt de wielklem wel ingezet bij foutparkerende auto’s met een buitenlands kenteken.
De politie in Rotterdam, Amersfoort en Roermond gaan nu ook testen of de wielklem mensen stimuleert om openstaande boetes toch te betalen, zodat de auto niet weggesleept hoeft te worden.
In de drie proefgebieden kregen al zo’n 2000 mensen een brief met de aankondiging dat bij niet betalen van hun boetes vanaf 1 februari hun voertuig mogelijk een wielklem krijgt. Het aanbrengen en verwijderen van de wielklem wordt tijdens de pilot, op aangeven van de politie, uitgevoerd door een sleepbedrijf.

De pilots zijn ook bedoeld om te testen of deze werkwijze de politie minder tijd kost en goedkoper is. Het laten wegtakelen van de voertuigen en de bijbehorende administratie kost de politie nu veel tijd. Ook zijn de boete, sleep- en stallingskosten vaak hoger dan de waarde van de auto.
Een auto wordt niet zomaar buiten gebruik gesteld. Eerst krijgt de eigenaar aanmaningen, wordt geprobeerd de bankrekening aan te spreken en wordt eventueel een deurwaarder ingezet.
De pilot duurt van 1 februari tot 1 juni 2016. Op grond van de uitkomsten wordt besloten of deze nieuwe werkwijze landelijk wordt ingevoerd.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Wielklem vaker ingezet om openstaande boetes te innen - VerkeersNet

Wielklem vaker ingezet om openstaande boetes te innen

wielklemIn de meeste gemeenten is de wielklem nagenoeg uit het straatbeeld verdwenen. Op kleine schaal gaat de politie in enkele gemeenten nu weer experimenteren met de wielklem als middel om mensen te bewegen hun openstaande verkeersboetes te betalen.

Helemaal verdwenen was de wielklem overigens nog niet. In Amsterdam krijg je een klem van Cition als vijf of meer parkeerboetes open staan. En in Scheveningen bijvoorbeeld wordt de wielklem wel ingezet bij foutparkerende auto’s met een buitenlands kenteken.
De politie in Rotterdam, Amersfoort en Roermond gaan nu ook testen of de wielklem mensen stimuleert om openstaande boetes toch te betalen, zodat de auto niet weggesleept hoeft te worden.
In de drie proefgebieden kregen al zo’n 2000 mensen een brief met de aankondiging dat bij niet betalen van hun boetes vanaf 1 februari hun voertuig mogelijk een wielklem krijgt. Het aanbrengen en verwijderen van de wielklem wordt tijdens de pilot, op aangeven van de politie, uitgevoerd door een sleepbedrijf.

De pilots zijn ook bedoeld om te testen of deze werkwijze de politie minder tijd kost en goedkoper is. Het laten wegtakelen van de voertuigen en de bijbehorende administratie kost de politie nu veel tijd. Ook zijn de boete, sleep- en stallingskosten vaak hoger dan de waarde van de auto.
Een auto wordt niet zomaar buiten gebruik gesteld. Eerst krijgt de eigenaar aanmaningen, wordt geprobeerd de bankrekening aan te spreken en wordt eventueel een deurwaarder ingezet.
De pilot duurt van 1 februari tot 1 juni 2016. Op grond van de uitkomsten wordt besloten of deze nieuwe werkwijze landelijk wordt ingevoerd.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.