Ouders overschatten hoe goed ze hun kinderen verkeersregels leren

Ouders vinden verkeersveiligheid en verkeersopvoeding belangrijk. Maar tegelijk overschatten ze hoe ze zich in het verkeer gedragen met hun kinderen en ook hoe goed ze hun kinderen verkeersles geven. Dat blijkt uit uitgebreid onderzoek van Bureau Tabula Rasa, uitgevoerd door vijf provincies, de ROV Oost-Nederland en Zuid-Holland en de Vervoerregio Amsterdam.

Voor de overschatting hebben de onderzoekers verschillende verklaringen. Zo hebben ouders te weinig kennis over verkeersopvoeding, voorbeeldgedrag en de ontwikkeling van het kind. En dat komt weer omdat niet alle ouders zich bewust zijn van het belang van voorbeeldgedrag op jonge leeftijd. Maar ook omdat ouders hun eigen kennis over verkeersregels overschatten en omdat ze informatie over verkeersopvoeding niet kunnen vinden.

Uitzonderingen

Verder denken ouders die verkeersregels overtreden, hun kinderen wel kunnen uitleggen dat uitzonderingen maken mag. En dat hun kinderen het verkeerde gedrag niet meteen zullen overnemen. Bovendien vinden ouders dat ze zelf het beste weten wat hun kind nodig heeft en hoe de opvoeding eruit moet zien. Tenslotte zien de ouders het gevaar niet zo, hebben ze vaak haast en zit hun dag gewoon te vol.

Op de korte termijn is geen verandering bij ouders mogelijk, alleen op de lange termijn, verwachten de onderzoekers. Ze noemen in het onderzoek verschillende maatregelen die voor een verandering kunnen zorgen. Onder andere het uitbrengen van een serious game waarin ouders en kinderen hun kennis kunnen testen en gedrag in verkeerssituaties kunnen oefenen. Maar ook het bevorderen van fietsen bij kinderen die dat te weinig met hun ouders doen. En het lanceren van een toegankelijke en goed vindbare website vol informatie over verkeer en opvoeden.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.