Appen op de fiets

Noord-Holland investeert ruim 900.000 euro in verkeerseducatie

Appen op de fiets. Bron: Veilig Verkeer Nederland/Provincie Noord-Holland

De provincie Noord-Holland investeert komend schooljaar ruim 900.000 euro in zestien verkeersveiligheidsprojecten voor jongeren. Het gaat om projecten waar ze leren om veilig en zelfstandig aan het verkeer deel te nemen.

De nadruk ligt op thema’s als afleiding door mobielgebruik, sociale groepsdruk, bewustzijn van het eigen gedrag en verkeersinzicht. Voorgaande jaren subsidieerde de provincie ook al verkeersveiligheidsprojecten voor jongeren. Nieuw dit jaar zijn de projecten ‘Op de fiets? Even niets!’ en ‘Split the Risk’.

Afleiding

Met het eerste leren scholieren de risico’s van afleiding in het verkeer en het belang van je concentreren op wat je doet onderweg. Het tweede is vooral voor basisschoolleerlingen van groep 7 en 8 bedoeld. Het project moet hen bewust maken van de gevolgen van even geen aandacht voor het verkeer. ‘Wat had je kunnen voorkomen als je een fractie van een seconde langer had nagedacht?’, luidt bijvoorbeeld een vraag aan de jonge fietsers.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Noord-Holland investeert ruim 900.000 euro in verkeerseducatie - VerkeersNet
Appen op de fiets

Noord-Holland investeert ruim 900.000 euro in verkeerseducatie

Appen op de fiets. Bron: Veilig Verkeer Nederland/Provincie Noord-Holland

De provincie Noord-Holland investeert komend schooljaar ruim 900.000 euro in zestien verkeersveiligheidsprojecten voor jongeren. Het gaat om projecten waar ze leren om veilig en zelfstandig aan het verkeer deel te nemen.

De nadruk ligt op thema’s als afleiding door mobielgebruik, sociale groepsdruk, bewustzijn van het eigen gedrag en verkeersinzicht. Voorgaande jaren subsidieerde de provincie ook al verkeersveiligheidsprojecten voor jongeren. Nieuw dit jaar zijn de projecten ‘Op de fiets? Even niets!’ en ‘Split the Risk’.

Afleiding

Met het eerste leren scholieren de risico’s van afleiding in het verkeer en het belang van je concentreren op wat je doet onderweg. Het tweede is vooral voor basisschoolleerlingen van groep 7 en 8 bedoeld. Het project moet hen bewust maken van de gevolgen van even geen aandacht voor het verkeer. ‘Wat had je kunnen voorkomen als je een fractie van een seconde langer had nagedacht?’, luidt bijvoorbeeld een vraag aan de jonge fietsers.

Auteur: Jan Pieter Rottier

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.