Veel auto’s hebben al een ‘zwarte doos’

Het verplicht stellen van een zwarte doos in personenauto’s is een zaak van lange adem. Invoering lijkt alleen in Europees verband kans van slagen te hebben. Ondertussen beschikken veel auto’s al iets wat erop lijkt: de airbagmodule.
Dit schrijft minister Eurlings in een brief aan de Kamer. Volgens Eurlings kan een zogenaamde Event Data Recorder een EDR een middel kan zijn om de verkeersveiligheid te bevorderen, zij het beperkt. Er zijn diverse onderzoeken beschikbaar waaruit blijkt dat het effect van een zwarte doos op de verkeersveiligheid afhankelijk is van de manier waarop een bestuurder met zijn eigen gedrag wordt geconfronteerd. Alleen registratie is voor het bevorderen van de verkeersveiligheid op de lange termijn niet voldoende. Voor een blijvende positieve gedragsverandering is het vooral belangrijk, dat een bestuurder voortdurend feedback krijgt en niet alleen na een ongeval. Het aanspreken op het eigen rijgedrag kan bijvoorbeeld georganiseerd worden door beheerders van wagenparken, leasebedrijven of verzekeringsmaatschappijen waar de betrokkenheid bij ongevallen hoog ligt, aldus Eurlings.
Het verplicht installeren van een EDR in ieder voertuig kan echter alleen worden gerealiseerd via Europese regelgeving, aldus Eurlings verder. Ondertussen beschikken veel moderne auto’s al over een airbagmodule die ook een EDR functie heeft. Daarin worden in ieder geval een aantal gegevens van kort voor een ongeval geregistreerd. Alleen heb je speciale apparatuur nodig om de gegevens uit te lezen. De politie Rijnmond beschikt bijvoorbeeld over dergelijke apparatuur. Juridisch zijn er volgens de minister waarschijnlijk geen beletsels om hier zo nodig gebruik van te maken.

Overigens overweegt de Amerikaanse overheid een black box verplicht te stellen voor alle nieuwe auto’s. Direct aanleiding vormen de recente problemen met Toyota’s.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Veel auto's hebben al een 'zwarte doos' - VerkeersNet

Veel auto’s hebben al een ‘zwarte doos’

Het verplicht stellen van een zwarte doos in personenauto’s is een zaak van lange adem. Invoering lijkt alleen in Europees verband kans van slagen te hebben. Ondertussen beschikken veel auto’s al iets wat erop lijkt: de airbagmodule.
Dit schrijft minister Eurlings in een brief aan de Kamer. Volgens Eurlings kan een zogenaamde Event Data Recorder een EDR een middel kan zijn om de verkeersveiligheid te bevorderen, zij het beperkt. Er zijn diverse onderzoeken beschikbaar waaruit blijkt dat het effect van een zwarte doos op de verkeersveiligheid afhankelijk is van de manier waarop een bestuurder met zijn eigen gedrag wordt geconfronteerd. Alleen registratie is voor het bevorderen van de verkeersveiligheid op de lange termijn niet voldoende. Voor een blijvende positieve gedragsverandering is het vooral belangrijk, dat een bestuurder voortdurend feedback krijgt en niet alleen na een ongeval. Het aanspreken op het eigen rijgedrag kan bijvoorbeeld georganiseerd worden door beheerders van wagenparken, leasebedrijven of verzekeringsmaatschappijen waar de betrokkenheid bij ongevallen hoog ligt, aldus Eurlings.
Het verplicht installeren van een EDR in ieder voertuig kan echter alleen worden gerealiseerd via Europese regelgeving, aldus Eurlings verder. Ondertussen beschikken veel moderne auto’s al over een airbagmodule die ook een EDR functie heeft. Daarin worden in ieder geval een aantal gegevens van kort voor een ongeval geregistreerd. Alleen heb je speciale apparatuur nodig om de gegevens uit te lezen. De politie Rijnmond beschikt bijvoorbeeld over dergelijke apparatuur. Juridisch zijn er volgens de minister waarschijnlijk geen beletsels om hier zo nodig gebruik van te maken.

Overigens overweegt de Amerikaanse overheid een black box verplicht te stellen voor alle nieuwe auto’s. Direct aanleiding vormen de recente problemen met Toyota’s.

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.