Voorlichting alleen zinvol in combinatie met politietoezicht

Van voorlichting als opzichzelfstaande maatregel is geen of nauwelijks gedragseffect te verwachten. Wel kan een gedragseffect bereikt worden als voorlichting onderdeel is van een bredere gedragscampagne, met daarin ook elementen van politietoezicht, beloningen of andere veranderingsmethoden.

Dit zegt de SWOV in een nieuwe factsheet over de effecten van verkeersvoorlichting. Wel slagen voorlichtingscampagnes er vaak in om aandacht voor een probleem te vragen en kennis over een onderwerp te verbeteren. Uit recent onderzoek blijkt dat het aanbieden van informatie alleen in de regel onvoldoende is om gedrag te wijzigen. Ook Europese verkeersveiligheidsexperts onderschrijven deze conclusie door vast te stellen dat verkeersveiligheidscampagnes zo veel mogelijk moeten samengaan met politietoezicht of andere aanvullende maatregelen. De kans op een gedragseffect van een campagne wordt op die manier een stuk groter. In Nederland heeft voorlichting in combinatie met politietoezicht of beloning geleid tot meer gebruik van gordels en kinderbeveiligingsmiddelen en meer gebruik van fietsverlichting. Ook in andere landen (onder andere Australië, Nieuw-Zeeland, Verenigde Staten) is gevonden dat de combinatie van politietoezicht en voorlichting tot betere verkeersveiligheid leidt.
Nadeel is wel dat door voorlichting te combineren met politietoezicht de effecten van voorlichting als aparte maatregel niet goed zijn te meten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.