Puberbrein leidraad bij nieuwe lesmethode verkeer voor middelbare school

Case 101; crash investigation is de eerste verkeersmethode voor middelbaar onderwijs waar scholieren actief bezig zijn met het analyseren en bespreken van de oorzaken van een verkeersongeval. Drieëntwintig leerlingen van klas M2c van de Nelson Mandelaschool in Purmerend mogen dan als eersten aan de gang met de nieuwe verkeersmethode.

Schoolbegeleiding Zaanstreek Waterland, TU Delft (industrieel ontwerpen) en Stadsregio Amsterdam werkten samen om Case 101 te ontwikkelen. Kennis over het puberbrein en dus de manier waarop jongeren leren en hun gedrag willen aanpassen diende als basis voor het ontwikkelen van deze nieuwe verkeerslesmethode. Hieruit kwam naar voren dat vooral veel zelf ervaren, onderzoeken en zelf met oplossingen komen de beste resultaten opleverden. Bovendien leren de jongeren van en met elkaar door in groepjes te werken. Doordat scholieren in de huid van de recherche kruipen met Case 101, maken opgedane ervaringen diepe indruk op de jongeren, aldus de makers. Bewustwording voor het verkeer wordt zo sterker vergroot dan bij alleen het uit het hoofd leren van feiten en regels.
De nieuwe lesmethode start met het reconstrueren van een ongeval zonder dat aanleidingen of oorzaken duidelijk zijn. In ‘rechercheteams’ gaan leerlingen op onderzoek uit om de ware toedracht van het ongeval te achterhalen. Voor dit project wordt op het schoolplein een kruispunt nagebouwd waar enkele bewijsstukken zijn te vinden, zoals een fiets, een kapotte autolamp en oordopjes van een MP3-speler. De leerlingen onderzoeken hier onder andere de bewijsstukken, analyseren de verkeerssituatie en doen voertuigonderzoek.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Puberbrein leidraad bij nieuwe lesmethode verkeer voor middelbare school - VerkeersNet

Puberbrein leidraad bij nieuwe lesmethode verkeer voor middelbare school

Case 101; crash investigation is de eerste verkeersmethode voor middelbaar onderwijs waar scholieren actief bezig zijn met het analyseren en bespreken van de oorzaken van een verkeersongeval. Drieëntwintig leerlingen van klas M2c van de Nelson Mandelaschool in Purmerend mogen dan als eersten aan de gang met de nieuwe verkeersmethode.

Schoolbegeleiding Zaanstreek Waterland, TU Delft (industrieel ontwerpen) en Stadsregio Amsterdam werkten samen om Case 101 te ontwikkelen. Kennis over het puberbrein en dus de manier waarop jongeren leren en hun gedrag willen aanpassen diende als basis voor het ontwikkelen van deze nieuwe verkeerslesmethode. Hieruit kwam naar voren dat vooral veel zelf ervaren, onderzoeken en zelf met oplossingen komen de beste resultaten opleverden. Bovendien leren de jongeren van en met elkaar door in groepjes te werken. Doordat scholieren in de huid van de recherche kruipen met Case 101, maken opgedane ervaringen diepe indruk op de jongeren, aldus de makers. Bewustwording voor het verkeer wordt zo sterker vergroot dan bij alleen het uit het hoofd leren van feiten en regels.
De nieuwe lesmethode start met het reconstrueren van een ongeval zonder dat aanleidingen of oorzaken duidelijk zijn. In ‘rechercheteams’ gaan leerlingen op onderzoek uit om de ware toedracht van het ongeval te achterhalen. Voor dit project wordt op het schoolplein een kruispunt nagebouwd waar enkele bewijsstukken zijn te vinden, zoals een fiets, een kapotte autolamp en oordopjes van een MP3-speler. De leerlingen onderzoeken hier onder andere de bewijsstukken, analyseren de verkeerssituatie en doen voertuigonderzoek.

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.