Politie bekeurt vanaf 139 km/uur op 130 km/uur-wegen

Op 1 maart start een experiment met 130 km/u op de A7 tussen Wognum en de afsluitdijk. Vanaf 1 mei volgen meer wegen waar 130 km/u mag worden gereden. De politie gaat bekeuren vanaf 139 km/uur.

Dit zegt het Landelijk Parket Team Verkeer. De politie hanteert bij snelheidscontroles conform de ‘Aanwijzing snelheidsoverschrijdingen’ een foutmarge en bekeurt vanaf 4 km/uur te hard.
Dat betekent in de praktijk, dat bestuurders die 139 km/u of meer rijden een bekeuring ontvangen. Hierop vindt namelijk een meetcorrectie plaats van 3% (=5 km/uur). Een geconstateerde snelheid van 139 km/uur levert een bekeuring op voor een snelheid van 134 km/uur waar 130 km/uur is toegestaan. Op wegen met een snelheidslimiet van 120 km/uur wordt bekeurd vanaf 128 km/uur. Ook hierop vindt een meetcorrectie plaats van 3% (=4 km/uur). De boete voor 4 km/uur te hard rijden op de snelweg is €19,-. Bij wegwerkzaamheden zijn de boetes hoger.

In een brief aan de Kamer heeft minister een toelichting gegeven op de werkwijze van het OM. ‘Bij het beboeten van snelheidsovertredingen wordt een snelheidsmarge aangehouden. Deze marge bestaat uit twee componenten: de meetcorrectie en de ondergrens van vervolging. Het toepassen van een meetcorrectie volgt uit diverse arresten van de Hoge Raad, die het standpunt heeft ingenomen dat bij snelheidscontroles niet moet worden uitgegaan van de gemeten, maar van de werkelijk gereden snelheid. Dit heeft als gevolg dat een snelheidsovertreding slechts bewezen is, als van de gemeten snelheid de maximaal toelaatbaar geoordeelde meetfout van de meetapparatuur is afgetrokken’, aldus minister Schultz. De minister van Veiligheid en Justitie en minister Schultz kondigen verder aan de komende maanden onderzoek te gaan doen naar de ondergrens van vervolging en het effect op de verkeersveiligheid.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.