Trucksimulatietrainingen efficiënter dan praktijktrainingen

Een rijsimulator blijkt efficiënter dan praktijktraining. Dit blijkt uit een onderzoek van TNO die onderzocht of trucksimulatietraining de training in de praktijk kan vervangen. Reden is onder meer dat leerzame situaties zich in de simulator sneller voordoen dan in de praktijk.
In het kader van de Richtlijn Vakbekwaamheid moeten alle Nederlandse bus- en vrachtautochauffeurs hun vakbekwaamheid aantonen door het volgen van 35 uur nascholing over een periode van vijf jaar. De mogelijkheid bestaat om de nascholing met behulp van een hoogwaardige simulator te verzorgen. Om inzicht te krijgen in de trainingsefficiëntie van de simulator ten opzichte van de praktijk heeft opleidingsinstituut VTL opdracht gegeven aan TNO om dit te onderzoeken. De vraag daarbij was of vier uur trucksimulatietraining gelijk kan zijn aan zeven uur praktijktraining op de weg.
De onderzoeksopzet van TNO is o.a. gebaseerd op ervaringen tijdens praktijkritten ten opzichte van een divers aantal ritten op de simulator. Chauffeurs rijden verschillende soorten ritten op verschillende soorten voertuigen. Op grond daarvan is besloten analyses te maken voor de twee veel voorkomende typen chauffeur: de distributiechauffeur en de internationale chauffeur.

TNO geeft in haar rapport aan dat de simulator efficiënter is dan de praktijk, omdat leerzame situaties zich sneller voordoen dan in de praktijk en omdat situaties aangeboden worden die in de praktijk weinig voorkomen zoals een file op een uitrijstrook van een snelweg of een afdeksituatie op een kruising. Daarnaast kunnen op een simulator aspecten worden getraind die in de praktijk niet of zeer lastig zijn te oefenen. Dit zijn omstandigheden als het rijden in de bergen, met een zware of schuivende belading of met storingen aan het voertuig (remmen, lekke band). Zo kan een groot aantal situaties in relatief korte tijd worden aangeboden. Hierdoor is de trainingsintensiteit hoog. Ook worden deelnemers met de effecten van hun fouten geconfronteerd. De leerwaarde kan verder verhoogd worden als daarnaast de mogelijkheden voor debriefing, observaties en groepsdiscussies optimaal worden benut. De precieze ratio kan TNO niet geven, maar de gegevens die TNO heeft verzameld wijzen erop dat de ratio van vier staat tot zeven haalbaar is.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.