Witte Haas waarschuwt voor drugs in het verkeer

Met de campagne ‘de Witte Waas’ maakt TeamAlert leeftijdsgenoten die festivals bezoeken bewust van de risico’s van drank- en drugsgebruik in het verkeer. De voorlichtingsmedewerkers spreken met de bezoekers over hun reis van en naar het festivalterrein. Festivalbezoekers die beloven drugs- en alcoholvrij terug te rijden, kunnen met een levensgrote witte haas op de foto en krijgen de foto direct mee. 

Het zijn vooral mannen onder de 25 jaar die na dancefeesten, festivals of discotheekbezoek wel eens onder invloed het verkeer in gaan. Daarom bezoekt TeamAlert sinds 2008 jaarlijks een groot aantal zomerfestivals met de campagne de Witte Waas waarvoor nu ook als mascotte een witte haas wordt ingezet. De voorlichtingsmedewerkers vertellen zijn verhaal: de haas werd slachtoffer van een bad trip omdat hij bij een bestuurder in de auto zat die onder invloed van drugs reed. Nu wil hij anderen ervoor behoeden om hetzelfde te ervaren.
TeamAlert heeft recent onderzoek gedaan naar het drugsgebruik in deze leeftijdsgroep. Daaruit bleek dat ruim 40% van de 18 tot 25-jarigen weleens onder invloed van drugs heeft autogereden. Bijna 60% is wel eens bij een bestuurder ingestapt die onder invloed van drugs was. Dit gebeurt vooral na feestjes. Jongeren zijn van mening dat drugs weinig invloed hebben op het rijgedrag. Desondanks blijkt dat 90% van de jongeren zich wel verantwoordelijk voelt voor hun medepassagiers. TeamAlert richt zich daarom met de Witte Waas niet alleen op de bestuurder, maar ook op de vrienden van de bestuurder.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: ,

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.