Campagne ‘Auto te water’

Het ministerie van Verkeer en Waterstaat voert van 22 januari tot 28 februari de campagne ‘Auto te Water? Meteen eruit door de ruit!’ Met de campagne wil het ministerie, in samenwerking met BOVAG en RAI Vereniging, automobilisten voorlichten hoe ze zo snel mogelijk uit hun auto moeten komen als deze te water raakt: Meteen eruit door de ruit!

stickerkaartJaarlijks raken zo’n achthonderd auto’s te water, hierdoor komen ongeveer vijftig personen om het leven. Uit onderzoek van het ministerie van Verkeer en Waterstaat blijkt dat veel automobilisten denken dat ze moeten wachten tot de auto geheel onder water is, om dan pas de auto te verlaten.

Met de campagne ‘Auto te Water? Meteen eruit door de ruit!’ wil het ministerie dit misverstand de wereld uitkrijgen. Automobilisten worden opgeroepen de auto direct via de ruit te verlaten met hulp van een veiligheidshamer. Door als bestuurder een veiligheidshamer binnen handbereik te monteren, ben je in staat snel de gordel door te snijden, de zijruit kapot te slaan en de auto te verlaten als je te water raakt.
Tijdens de campagneperiode bieden de ANWB-winkels, BP Tankstations en Halfords het hele assortiment veiligheidshamers aan met twee euro korting. Bedrijven die zijn aangesloten bij BOVAG verspreiden een stickerkaart, met daarop de drie stappen die nodig zijn om de auto direct te verlaten. Bij een aantal BOVAG-bedrijven is de veiligheidshamer ook te verkrijgen. Verder worden tijdens de campagneperiode radiocommercials en banners ingezet en is er een nieuwe website: www.eruitdoorderuit.nl, met praktische tips en informatie. Reddingsbrigade Nederland ondersteunt de campagne.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve jaaraanbieding: € 7,50 i.p.v. € 10,50. 

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.