Amsterdam pakt zebrapaden aan

afbeelding_ik_stop_voor_zebras_1In 2010 heeft de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer onderzoek gedaan naar het functioneren van oversteekplaatsen voor voetgangers (vops) op het hoofdnet auto. Sindsdien zijn er inmiddels 39 vops aangepakt. Veilig Verkeer Nederland is daarnaast een actieweek gestart ‘ik stop voor zebra’s’.

Bij bijna alle zebrapaden is de afgelopen tijd markering opgefrist, de blauwe voetgangeroversteekborden beter in het zicht geplaatst en waar nodig verduidelijkt met verlichting. Ook zijn de minivluchtheuvels verbreed en is de belijning op het wegdek aangebracht om weggebruikers erop te wijzen dat er een gevaarlijke kruising nadert. Een aantal vops hebben aanpassingen ondergaan die locatiespecifiek gewenst waren.
Naast het aanpakken van zebrapaden zelf wordt er ook aandacht gevraagd voor het gebruik van de oversteekplaatsen. In dit kader is Veilig Verkeer Nederland dinsdag 21 mei de actieweek ‘ik stop voor zebra’s’ gestart. Leerlingen van basisschool De Multatuli, de Paulusschool en basisschool De Roos bedanken stoppende automobilisten deze week bij het zebrapad met een kaart en een cadeautje. De actie startte bij basisschool de Paulusschool aan de Wiltzanghlaan. In deze straat zijn drie basisscholen gevestigd. Bij iedere school ligt een zebrapad waar veel kinderen de straat oversteken. In samenwerking met verkeersouders van deze scholen, Veilig Verkeer Nederland (VVN) en Stadsdeel West is de actie gestart om automobilisten te attenderen op het zebrapad.
Voorafgaand aan de actie vertelde Veilig Verkeer Nederland op de scholen over het gebruik van het zebrapad. De als zebra verkleden leerlingen staan deze week samen met verkeersouders bij het zebrapad en bedanken stoppende automobilsten met een kaart en een cadeautje en via een bordje met de tekst ‘bedankt voor het stoppen’ of ‘u bent een topper!’. Later deze maand worden speciale zebraborden geplaatst om automobilisten op het zebrapad te attenderen.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.

Amsterdam pakt zebrapaden aan - VerkeersNet

Amsterdam pakt zebrapaden aan

afbeelding_ik_stop_voor_zebras_1In 2010 heeft de Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer onderzoek gedaan naar het functioneren van oversteekplaatsen voor voetgangers (vops) op het hoofdnet auto. Sindsdien zijn er inmiddels 39 vops aangepakt. Veilig Verkeer Nederland is daarnaast een actieweek gestart ‘ik stop voor zebra’s’.

Bij bijna alle zebrapaden is de afgelopen tijd markering opgefrist, de blauwe voetgangeroversteekborden beter in het zicht geplaatst en waar nodig verduidelijkt met verlichting. Ook zijn de minivluchtheuvels verbreed en is de belijning op het wegdek aangebracht om weggebruikers erop te wijzen dat er een gevaarlijke kruising nadert. Een aantal vops hebben aanpassingen ondergaan die locatiespecifiek gewenst waren.
Naast het aanpakken van zebrapaden zelf wordt er ook aandacht gevraagd voor het gebruik van de oversteekplaatsen. In dit kader is Veilig Verkeer Nederland dinsdag 21 mei de actieweek ‘ik stop voor zebra’s’ gestart. Leerlingen van basisschool De Multatuli, de Paulusschool en basisschool De Roos bedanken stoppende automobilisten deze week bij het zebrapad met een kaart en een cadeautje. De actie startte bij basisschool de Paulusschool aan de Wiltzanghlaan. In deze straat zijn drie basisscholen gevestigd. Bij iedere school ligt een zebrapad waar veel kinderen de straat oversteken. In samenwerking met verkeersouders van deze scholen, Veilig Verkeer Nederland (VVN) en Stadsdeel West is de actie gestart om automobilisten te attenderen op het zebrapad.
Voorafgaand aan de actie vertelde Veilig Verkeer Nederland op de scholen over het gebruik van het zebrapad. De als zebra verkleden leerlingen staan deze week samen met verkeersouders bij het zebrapad en bedanken stoppende automobilsten met een kaart en een cadeautje en via een bordje met de tekst ‘bedankt voor het stoppen’ of ‘u bent een topper!’. Later deze maand worden speciale zebraborden geplaatst om automobilisten op het zebrapad te attenderen.

 

Onderwerpen:

Auteur: Redactie

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.