Techniek truck platooning flink verbeterd

De truck platooning-techniek is flink verbeterd. Het EcoTwin-consortium van TNO, DAF, chipmaker NXP en het internationale technische adviesbureau Ricardo kreeg het op een Nederlands testcircuit voor elkaar om drie vrachtwagens op 0,3 seconden afstand van elkaar te laten rijden. Vorig jaar lukte het ze ‘maar’ om twee vrachtwagens op 0,5 seconden afstand van elkaar te laten rijden.

Met 0,5 seconden afstand zit er nog tien, twaalf meter tussen de vrachtwagens, legt projectleider Eymert van Rooy uit. De chauffeur van de achteropvolgende truck kan in dat geval nog wat zien en eventueel ingrijpen. Die 0,5 seconden afstand haalde het EcoTwin-consortium onder andere op de European Truck Platooning Challenge, vorig jaar april in Rotterdam. Naar eigen zeggen is het consortium een van de voorlopers in Nederland.

Nu lukte het om drie vrachtwagens op 0,3 seconden afstand van elkaar te laten rijden. Dan ziet een chauffeur van de achteropvolgende truck niets en komt het echt aan op de techniek, zegt Van Rooy. Dat was mogelijk door een flinke verbetering van de manier waarop de voertuigen met elkaar communiceren en waarop ze reageren op allerlei sensoren. Het consortium kreeg het voor elkaar op het testcircuit van DAF in Sint Oedenrode.

Nog geen toestemming

Tests met deze truckcombinatie op de openbare weg zien de consortiumleden als een vervolgstap. Daarvoor hadden ze tot nu toe nog geen toestemming – iets dat ze voor de tests met 0,5 seconden afstand wel kregen. De consortium-leden roepen verder partijen als verzekeraars en de overheid op om ook stappen te zetten. Op gebied van verzekeren, wetgeving, infrastructuur en sociale acceptatie is nog een wereld te winnen, stellen ze.

Er gebeurt veel op het vlak van truck platooning in Nederland. Nog dit najaar bespreekt de Tweede Kamer een nieuwe wet die ruimte geeft aan testen met autonome voertuigen. Voor de zomer wees de Europese Commissie een testproject in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag aan als één van vijf officiële proeftuinen. De ambitie is dat in 2020 dagelijks honderd platoons – vijfhonderd trucks in totaal – in het Rotterdamse havengebied rijden. Begin dit jaar werd bekend dat tussen Helmond en Tilburg een 70 kilometer lang testtraject voor autonome voertuigen komt. En vorig jaar april hebben Rijkswaterstaat, TNO en vijftien Europese truckfabrikanten, kennisinstituten, logistieke dienstverleners, beleidsmakers, wegbeheerders, industrie en verzekeringsmaatschappijen een toekomstvisie voor 2025 opgesteld.


Mail de redactie

MEER OVER DIT ONDERWERP